- Project Runeberg -  Sveriges konst. Från 1700-talets slut till 1900-talets början i dess hufvuddrag /
88

(1904) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Inom det monumentala måleriet liar näst Larsson och Kronberg Georg
Pauli varit den mest verksamme. Han har utfört fresker i Göteborgs
museum, i ett grafkapell i samma stad och i södra realläroverket i
Stockholm (»Midsommar», hvitklädda flickor, sysselsatta med att kläda
majstången), har lämnat dekorativa målningar till operahuset — där Viktor
Andrén målat salongens plafond — och har i »Erotik» framställt en
modern kärleksträdgård i kostym från 1800-talets midt, smakfullt, elegant
och distingeradt i känsla och utförande. Bland hans stafllitaflor med
svenska motiv är »Midsommarvaka» med dess vackra lyriska stämning
öfver en lugn tlod, som speglar skogklädda ständer.

Fig. 55. R. Bergh: De gamle på stranden. (1905.)
Köbenhavn, Konstmuseet.

I allo en molsats till Zorn och Larsson är Richard Bergh (f. 1858).
Reflexionen är starkt framträdande i hans konstnärslynne. Minst af allt
improvisatör söker han sig fram långsamt och betänksamt, följer tidens
strömningar med vaken, intelligent, förstående känsla. På det intima
porträttets område liar han gifvit sina mest betydande verk — med säker
och djup karaktäristik, bred och kärnfull behandling — bland dem »Min
hustru» (1886), där familjens hvardagsrum bildar bakgrunden och ger en
måleriskt känslig infattning åt bilden af den unga tankfulla kvinnan, det
med mycken skärpa studerade själfporträttet i Uffizierna (1898), den
monumentalt hållna gruppen Konstnärsförbundets styrelse (1903). En plats för
sig bland hans porträtt intager det af målarinnan Eva Bonnier (1889).
Det lugn, som i regel utmärker Berghs konst, är här förbytt i en
stämning af lidelse, af’uppjagad, pinande oro. Målningssättet är nervöst och
hetsigt. Koloriten — med svart och gult som hufvudfärger och en
kall-grön dager spelande in i alla toner — ger en egendomligt djup och klang-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:38:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngsvkonst/0092.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free