- Project Runeberg -  Store Opfindelser /
71

(1881) [MARC] Author: Oluf Aabel Corneliussen With: Louis Figuier
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Glasset

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Glasset. 71

Axen er horizontal og sættes som ved en almindelig Dreierbænk
i Bevægelse enten med Foden eller bedre med Vand- eller Damp-
kraft (se Fig. 40). Derefter følger Klarslibningen, hvorved de
ved den første Slibning fremkomne ru Flader glattes med finere
Smergel eller Sand paa lignende Skiver og endelig følger Po-
leringen med Skiver af Kork, Tin eller Træ, ofte endog over-
’ trukket med Filt. Skivernes Rand, som især bruges, er af for-
skjellig Form efter Slibningens Natur, hul, skarpkantet, flad,
afrundet o. s. v. .

Til Judslibningen af matte Ornamenter, Landskaber, Navne
etc. bruges smaa Kobberskiver af forskjellig Diameter, fra 2 a 3
Tommer ned til Vs Tomme, de mindste er ofte af Staal.
Randen paastryges et Lag af Olie og Smergel, og Udslibningen
sker ved i forskjellige Stillinger at trykke Gjenstanden ind mod
Skiven. Jkke sjelden bruges ogsaa Ætsning med Fluorvand-
stofsyre, idet man først overdrager Gjenstanden med et Lag Fer-
nis, der ikke angribes af Syren, og derpaa i dette indridser
Tegningen, saaat Glasset bliver bart for Jndvirkningen.

Glasmaleriet anvendes ogsaa meget almindelig, især
til Udsmykning af Vinduesruder og andre plane Skiverz det er
ofte af en ganske vidunderlig Virkning, især fordi Farverne her
fremtræder i gjennemfaldende Lys. Denne Udsmykningsmaner
har udviklet sig af den fra de ældste Tider benyttede mosaikar-
tede Indfatning af forskjelligfarvede Glassorteri smale Bly-
rammer Det er af Fremgangsmaaden klart, at det især var
geometriske Figurer, som paa denne Maade fremftilledes. Først
langt senere begyndte man at lægge Emaillefarver paa selve det
ufarvede Glas og indbrænde disse. Jsær i det 15de og 16de
Aarhundrede blomstrede Glasmaleriet, som nu atter synes at
skulle komme i Pris.

Farverne er som ved Porcelænsmaleriet oxydiske Emaille-
farver, revne sammen med pulveriseret, letsmelteligt Glas og
Lavendelolje, der paamales Glasset. Pladerne lægges derpaa
ind i en Muffelovn paa Lerplader og udsættes her for en saa
stærk Hede, at den letsmeltelige Farve smelter sammen med
Bundglassets Overflade, som ogsaa kommer i en halvsmeltet
Tilstand. Gangen iBrændingen iagttages ved smaa Glasftykker,
som efterhvert udtages. Ofte maa Farvernes Paalægning og
Judbrænding ske flere Gange, da enkelte Farver ikke taaler saa
stærk lHede som andre.

En Mellemting mellem det gamle Mosaik-Arbeidei Glas og Mal-
ningen benyttes ofte, idet man vistnok indfattet forskjellig farvet
Glas med Bly i visse Figurer, men saa siden frembringer Skygger,
Overgange og Nyancer enten ved Malning eller ved Udslibning
as enkelte Dele, som atter fyldes med Glas .af en anden Farve.

—1—1U·

—(.1»-


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 27 22:30:42 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/opfind/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free