- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiofjärde årgången. 1935 /
274

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Albert Edelfelt. Av Bertel Hintze

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bertel Hin tz e

fresker. Den historiska inspiration, som i
hans ungdom förkvävdes av tidens
övermäktiga krav på teatralisk vältalighet eller
närsynt, arkeologisk saklighet, har här
frigjorts till skapande fantasi och stor,
levande syntes. Helt ur tidens anda och sin
egen konstnärliga ingivelse formar Edelfelt
nu den apoteos över sitt lands stora minnen
och traditioner, som utgjort hans ungdoms
nederlag och hans mannaålders största
seger. I denna ljusa, klara och manliga, om
också inte personligt genialiska skapelse
kulminera alla de fosterländska
konststrävanden, vilkas rötter gå tillbaka till den
runebergska och porthanska eran i
Finland.

Det järnhårda arbete, under vilket
Edelfelt samlat hela sin energi på denna stora
uppgift, uttömde hans krafter, och när
han våren 1905 såsom vanligt begav sig

ned till Paris för att söka ny konstnärlig
stimulans, var han en dödsdömd man.
Men under de få månader, som det ännu
unnades honom att leva, blommade hans
konst friare, rikare och ljusare än
någonsin tidigare. Hetsad av sömnlöshet och
ytterlig nervositet målar han några av sina
mest inspirerade och koloristiskt mest
strålande porträtt, arbeten med vilka han än
en gång ställer sig i bräschen för nya,
konstnärliga strävanden i sitt land. Över
dessa målningar vilar ej längre någonting
av inre oro och osäkerhet, i dem talar
endast den slutligt vunna klarheten och
harmonin. Och gripen av stundens lyckokänsla
formar han vid återkomsten i en
ofullbordad trädgårdsbild från Haiko sin sista,
lyriska hyllning till den hembygd, som varit
medelpunkten och kraftkällan i Albert
Edel-felts rika, mångskiftande livsgärning.

274

Vignett■ ur Fänrik Ståls sägner.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:05:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1935/0306.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free