- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiofjärde årgången. 1935 /
368

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Svensk målarkonst på Konstakademiens jubileumsutställning. Av August Hahr

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

August Ha h r

B e n g t Johan Gustaf Brandelius. Stentransport i närheten

av Paris. 1863.

Konteramiral Arvid Lindman, Stockholm.

av dessa blev Coutures ateljé den uppsökta
konstskolan. Någon radikalare olikhet
upptäcker man dock knappast, även om en
viss differens naturligtvis kan visas.

Här vilja vi emellertid ej dröja vid
dem: landskaps- och genremålaren Nils
Andersson, Johan Kristoffer
Boklund, Johan August Malmström,
Geskel Saloman och andra »parisare»,
vilka även längre fram i tiden voro
verksamma hemma eller ute och på
utställningen sågos representerade. Där fann
man också ett antal stillsamma,
koloristiskt förfinade porträtt av tidens främste
målare i den genren Gustaf Uno Troili,
som på sitt sätt är en Georg von Rosens
föregångare. Och bland häst- och
djurmålarna påmindes vi om Wahlboms populära,
dramatiskt rörliga bataljer, om Kiörboes
flygande hästar och rävar, om
hästporträt-tisten Georg Arsenius eller om Gustaf
Brandelius, vars »Stentransport vid Paris»

(1863) med de tre knogande vita
arden-nerna för stenlasset i kraft, fart och
karaktär utan tvivel var utställningens bästa
skildring i sin art, med erinringar om
dåtida och nyare franskt måleri.

En ställning för sig intar Johan Fredrik
Höckert. Han bryter sig visserligen icke
alldeles ur linjen, men skillnaden märkes
i varje fall. Han är målare mer än övriga
svenska samtida. I München inspireras
han till sitt senare historiemåleri. Från
Tidemand tar han intryck för sina
folklivsskildringar. Och konsten i Paris, där han
länge vistas, går honom icke förbi.
Delacroix tänka vi då närmast på. Här
målar han sin historiemålning, »Mordet på
Monaldeschi», här bygger han upp sina
lappländska kompositioner på turistskisser
från dessa vilda traktei;. Både »Brudfärd
på Hornavan» och »Interiör av en lappkåta»,
den förra i en för tiden ganska ovanlig
ljus ton, voro med, och av hans målningar

368

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:05:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1935/0408.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free