- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiofjärde årgången. 1935 /
617

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Är modernismen omodern? Av Carl G. Laurin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ar modernismen omodern?

Vilhelm Lundstrøm.
Självporträtt.

det modsatte af al højsindet, værdig og
mandig Stræben efter at forstaa og tilegne sig
Fortidens Resultater og Kundskaber som en
nødvendig Betingelse for at føre Kunsten
fremad til en ny og stor Epoke. —
Sagkundskaben havde ført sit nye formelle
Syn paa Malerkunsten til Sejr. — Den
opnaaede samtidig for Tid og Evighed at faa
den første Tredjedel af det tyvende
Aarhundrede stemplet og brændemærket i
Kunsthistorien som Hæslighedens of Fornedrelsens
Epoke i Malerkunsten.»

Vill man ha ett starkt intryck av sanningen
i dessa ord, skall man noga taga del av de
sista femtio sidorna i någon omfattande tysk
världskonsthistoria. En känsla av kvalm och
äckel torde väl då gripa bra många.

Man bör betrakta Karl Woermanns
»Ge-schichte der Kunst», 6:e bandet, sid. 438—
511, eller Anton Springers »Kunstgeschichte»,
5:e bandet, sid. 452—514.

Ett sällsamt inslag i modernismen är den
även i Danmark rätt uppmärksammade
surrealismen, vilken vill i linjer, ytor och
färgfläckar i synlig form meddela
undermedvetna känslor. Ett manifest av konstnären
Vilhelm Bjerke Petersen framhåller, att dess
»epokale Betydning» ligger i dess hävdande

gøreise, en igennem alle Ismer ustandselig
fornyet Fremgang, en mangedoblet
Renaissance, som, hver Gang den gentog sig,
taalte Sammenligning med de største Epoker
i Historien. Hvilken raffineret Svindel!
Hvilken fantastisk Reaktion maskeret som
Fremskridt!» Och författaren fortsätter: »Den
videnskabelige Forstaaelse af sjælelig Tomhed
i kunstnerisk Udførelse svang sig op til
uanede Højder og antog faretruende
Dimensioner. Af Kunstnere og Kritikere i skøn
Forening blev Malerkunsten næsten vrøvlet
ihjel.» Man kommer att tänka på den svenske
professorn, som sade, att hellre än han
läste den tyska modernistiska kritiken — och
han kunde lugnt ha tagit med den svenska
också — tog han tillbaka sitt njurgrus.

Det sades ovan, att författaren angriper
utan hysteri, utan bärsärkagång, men med
en kraft och effektivitet som är ganska
förvånande och som träffar bra ofta just
på de svaga, man kan säga sjuka punkterna.
»Anerkendelsen af det modsatte af ærlig og
naturlig Gengivelse, det modsatte af levende
og beaandet Form, det modsatte af det
skønne, det modsatte af det menneskelige,
det modsatte af Intelligens, Fantasi og Følelse,

Vilhelm Lundstram. Det
andra b ü’d e t.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:05:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1935/0673.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free