- Project Runeberg -  Det osynligas värld /
119

(1934) [MARC] Author: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Världsreligionernas kamp - 1. Buddhismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

119

hjälpte icke, att han blev förmäld med en ung och skön
prinsessa och att han fick en liten son. Då hans son
var född, kallade han honom Rahula, det betyder boja,
ty han sade: en boja är han, som binder mig vid världen.
En viktig olikhet mellan buddhismen och kristendomen.
Då barnet omtalas i det buddhistiska evangeliet, är det
som en boja, som håller människan fången vid världen.
Jesus har en motsatt tanke: Den, som mottager ett barn
i mitt namn, han mottager mig.

Då man talar om de indiska religionernas
livsförne-kelse och världsförakt, måste man komma ihåg, att denna
livsförnekelse är frånsidan av en kärlek till livet, som är
hetare än vad vi med vårt svala temperament kunna
föreställa oss, och just därför evigt fylld av
otillfredsställdhetens och besvikelsens ångest. Det som driver den
indiske asketen att beträda den smala och törniga väg,
som leder till själens frid, är icke samvetets oro, bävan
för Guds vrede eller skräcken inför domen. Det är
känslan av livets rastlösa flykt, förgängelsens ohyggliga makt,
av intigheten och meningslösheten i all mänsklig fröjd
och all jordisk strävan. »Timmarna skrida. Nätterna
jaga oss ständigt framåt, livets åldrar överge oss, den
ena efter den andra. Den som begrundar denna
fruktan för döden, han förkastar all världens lockelser, han
söker blott efter den slutliga friden. Så talade den
upphöjde.» Tanken på döden och förgängelsen kommer
ständigt åter i den buddhistiska litteraturen. Aldrig har
mänsklig fantasi funnit så målande uttryck för
förgängelsens ryslighet:

»Vad är, o munkar, det kroppsligas vederkvickelse? En
konungadotter, en prästerlig jungfru, en borgarflicka i
blomman av sin ungdom, i fulländad gestalt, en strålande
skönhet. Se henne nu, o munkar, en annan gång, i hennes åttionde

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/osynligas/0121.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free