- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
34

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 34 —

den af en hypotes, med däraf följande provisorisk
giltighet, kan å andra sidan gifvetvis icke tillerkännas detta
Frazers försök till förklaring.

Beträffande totemismens utbredning synes det sannolikt,
att den förefunnits hos alla folk på det utvecklingsskede,
som betecknas af lif i grupp — och stamsammanslutningar.
Vi måste här fasthålla, att dyrkan af naturföremål icke
i och för sig är ett bevis på religion af annan art, då
den, som ofvan är påpekadt, kan falla inom totemismens
område. Att bushmännen tillhöra de folk, som höjt sig till
dyrkan af himlakroppar, bevisar exempelvis intet ifråga
om totemismens förekomst eller icke förekomst bland
dem, isynnerhet som solen, enligt deras föreställning, är
en människa, som af några bushmän kastats upp på sin
nuvarande plats1. En himlakropp som solen är ett
lefvande väsen, som har barn, som kan slås, och som
blöder om det såras2. När soldyrkan infördes af den förste
Inca, var det också med den öfvertygelsen, att Inca-ätten
själf härstammade från solen. Den mystiska förening, som
ingås mellan stammen och dess totem, kan gifvetvis icke
förmedlas mellan en himlakropp och dess dyrkare på
samma sätt, som mellan ett djurslag och dess totemklan.
Men sakramentala offer voro, som vi ofvan påpekat, icke
heller ett nödvändigt moment i totemismen. Dess plats
kan ersättas genom offrande af de väsen, människor eller
djur, som representera gudomen, eller genom att träda i
gemenskap med besläktade element, såsom då gemenskap
med vatten får ersätta den med skyarna och gemenskapen
med eld den med sol eller måne3. Vid bedömandet af
totemismens utbredning får man naturligtvis icke heller
förbise, att den kan ha förefunnits äfven där, hvarest den
mycket snart undanträngts af andra religiösa element. Så
bestrider exempelvis Codrington uttryckligen totemismens
förekomst bland melanesierna4. Emellertid nämner han

1 Bleek, A Brief Account of Bushman Folk-lore, 9.

2 Lang, Myth, Ritual and Religion I, 75.

3 Jevons, Introduction to the History of Religion, 230.

4 The Melanesians, 32.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:27:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/polyteism/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free