- Project Runeberg -  Realisme og Realister : Portrætstudier og Aforismer /
30

(1879) [MARC] Author: Herman Bang
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Løse Portrætstudier af vore nye Forfattere - Forfatteren af «Jason» - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

30
Stemning, hans forskjellige Indtryk og hans talrige Minder . . .
Her har han tegnet en Eg, til hvis Stamme der staar lænet en
Kvinde. Han var gaaet ud for at male. Saa saa han ved Ud
kanten af Skoven lige neden for Stenten en rejseklædt Mand,
der lænet op imod Egen, ridsede et Bogstav i dens Bark; og
nede ved Foden af Træet sad der en Kvinde og græd. Den
Dag fik han ikke rigtig straalende Lys i sit Solskin, og om
Aftenen hjemme var han i daarligt Humør . . . Saa tegnede han
Pigen, staaende lænet mod Træet, ventende paa ham, der var
rejst bort. Saaledes lever og aander Malerens Følelser og
Indtryk i alle Skitsebogens Udkast: her er der Minder fra en
Sommerudfiugt, her om en flygtig Forelskelse fra Rom . . . En
Vinteraften blader Kunstneren langsomt sin Dagbog igjennem.
Mange af dens Indtryk er glemt, og mange af de flygtige Linier
fortæller ham ingen Historie. Men der er dog enkelte, han
husker, og medens Erindringen kæmper med hans øjeblikkelige
Stemning, udfylder han Skitsens Konturer udfylder den uden
at komponere og uden at lave Baggrund. Saadanne Skitser
kaldes i Kunstsproget Studier.
En Malers Studie ligner Dramaturgens Proverbe: de er begge
en eneste Stemning om en eneste Pointe.
Og dog den ligner det siet ikke! Studien er langt mere
fri, mere frisk Og mere übunden. Seiv den Måler, der i sine
Målerier holder igjen paa sig seiv og har ondt ved at give sig
hen, giver sig i Studien, som han er, helt og uforbeholdent.
Man ser undertiden, at seiv de største Kunstnere i store Målerier
ligesom bliver lidt af Pseudonymer og übevidst dækker for sig
seiv; i den tvangløse Studie findes de alle usminkede. Man
mærker der det første Indtryks Pust, og man ser, at Studien helt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/realisme/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free