- Project Runeberg -  Realisme og Realister : Portrætstudier og Aforismer /
149

(1879) [MARC] Author: Herman Bang
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fra Frankrigs Literatur - Dumas fils

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

149
Vlanges Korruptionens farligste Talsmand, og endnu den Dag
dag er hans Dramaer forbudte i England – og næsten ukjendte
Danmark.
Ja, seiv i Frankrig har hvert nyt Drama været en ny Kamp
ed Censuren
Han er blevet misforstaaet.
Dumas begyndte med at skrive «Kameliadamen», og efterat
Romanen havde gjort en uhyre Opsigt, overførte han dristig sin
Heltinde paa Scenen. Han var ung, reven med af det parisiske
Liv, blændet af clets Glans; paa den anden Side forbitret over
de Tusinders ulykkelige Skæbne, som Samfundet ofrede - - og
ofrer til Nydelsernes Molok. Af denne Forbitrelse er «Ka
meliadamen» udsprungen, og det er den, der har forlenet Mar
guerite Gautier den Brødens Uskyld, som gjør Bogen næsten
umoralsk ved Ordet umoralsk forstaar jeg farlig. Efter dette
Drama, som Dumas allerede ti Aar efter kalder en smuk Le
gende, fulgte saa le demi-monde, le fils naturel, un pere prodigue
og les idées de Madame Aiibray, og i alle disse Komedier val
den faldne Kvinde en staaende Figur. Fra at være Marguerite
Gautiers Digter blev Dumas simpelt hen den faldne Kvindes; fra
at behandle Kvinden, der gav sig hen, var man naaet til Kvin
den, der solgte sig.
Hine ilhe lacrimæl
Men med Tanken paa Kameliadamen begyndte man her at
misforstaa og saa ikke, at den Dumas, der havde beklaget Mar
guerite, ikke var den Samme som den, der skaanselsløst haanede
d’Ange. Forfatterskabet behandlede stadig det Samme, men Ud
gangspunktet var blevet helt forskjelligt, med et pludseligt Spring
var Digteren naaet over fra Forbitrelse mod Samfundet til Had

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/realisme/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free