Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 35. Alexander den Første. Indre Forhold
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
598 Czar Alexanders forandrede Tænkemaade.
sidste Ulusioner henveiredes. Hans sidste liberale Ideer
blegnede og forsvandt. Efter Kongresserne i Aachen og
Troppau er han ikke mere den samme Mand. Det var i
Troppau, at Metternich, med beregnet Overdrivelse af
Kjendsgjerningerne, gav ham Meddelelse om Regimentet
Semenovskis Opstand, dette hans Yndlingsregiment blandt
alle Gardens Regimenter. Fra det Øieblik af tabte han
Tilliden til sine ædelmodigste Tanker og betragtede sig
som et Offer for almindelig Utaknemmelighed. Han havde
villet befri Tydskland, og dettes offentlige Mening vender
sig imod ham. Karl Sand myrder hans Klient Kotzebue.
Han havde søgt at vinde det beseirede Frankrigs Sym
pathier, og i Aachen opdagede man et fransk Komplot
imod ham. Han havde gjenoprettet Polen, og Polen
tænker kun paa at frigjøre sig fuldstændig, medens Rus
land kræver Keiseren til Regnskab for den nye Fare, Gjen
oprettelsen af det nye polske Rige medfører. Det var paa
dette Tidspunkt, at Fyrsternes hellige Alliance blev et
Forbund mod Folkene. I Karlsbad, Laibach og Verona
er Keiser Alexander allerede den europæiske Reaktions
Mand. I Orienten desavouerer han Ypsilanti. I Rusland
kommer han fuldstændig ind under Araktschejevs og
Obskurantisternes Indflydelse. «Araktschejevschtschina» be
gynder.
Keiser Alexander brød, idet han lyttede til Ærke
biskop Srafims Prædiken, med Bibelselskaberne og afsatte
den liberale og tolerante Minister for den offentlige Under
visning, sin gamle Ven Fyrst Galitzin, der afløstes af
Schischkov. Censuren blev Dag for Dag mistænksommere.
Jesuiterne, der fordreves fra St. Petersborg, udvistes derpaa
af hele Riget som Straf for deres Omvendelsesiver; paa en
vis Maade vare de ogsaa overflødige i Rusland, thi de
othodoxe Kuratorer for de russiske Universiteter kunde
tåge det op med dem i den Kunst at kvæle enhver uaf
hængig Tanke. Universitetet i Kasan havde til Kurator
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>