- Project Runeberg -  Den finska Sampo-myten närmare uttydd och förklarad /
39

(1872) [MARC] [MARC] Author: Carl Axel Gottlund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

39
som en narr, och förklara offentligen den för en
d å re, som omtalar och berättar allt hvad han vet 24).
Alla dessa mytiska fabler — hvilket är märkvär-
digt nog — gå således ut på att ådagalägga det men-
niskan sjelf ursprungligen varit (liksom hon ännu är)
— skulden till sin egen olycka; och föga torde någon
liafva lust att vilja bestrida sanningen häraf. Ty lik-
som, enligt den bibliska legenden, Adam och E va ej
blott sjelfve varit sälla och lyckliga, utan (genom dem)
äfven hela menniskoslägtet, om de ej vidrört det i
deras lustgård stående K u n sk a p e n str ä d e t, och lik-
som (enligt den Grekiska myten) Pandora och Epi-
metheus voro orsaken till vår olycka, derigenom att de
ej troget förvarade den i deras vård lemnade a sk en ,
hvaruti alla olyckor voro inneslutna, så blefvo nu äf-
ven (enligt den Finska myten) Väinämöinen och Jom-
painen skulden till menniskans ofärd, derigenom att
de ej bättre förstodo att i sitt förvar bibehålla den,
medelst S a m p o , dem anförtrodda lyckan och sällheten.
nom förädla vår själs- eller föröka vår kunskapsförm åga, är i det hela
ganska ringa, jem förd m ed d et tim liga, eller m ateriela, sooi går ut
på alt m ed elst om vexlande af ett tvetyd igt nöje, d ym ed elst inbringa
redaktionen en säkrare inkom st; i hvilket afseen de den förra åsig-
ten så led es m åste gifva vika, och uppoffras för den sed nare. Båda
ändam ålen böra, och kunna, förenas; m en så att d et förra likväl blir
d et öfvervägande.
*4) För att äfven, i detta fall. styrka sanningen af hvad vi
här anfört, m å tjena följande Finska folklilosofem er:
M y k k ä viisas, hullu väkevä.
Hullu virren t y y n i lauloi, m ielitöin pani lo p u l le n .
Hullu k o k o v i r t t ä n s ä k laulaa, hullu k a ik e n t a i t o n s a k
ilm oittaa; — äfven:
Puhuk m iestä haiken päivän, elä nim ensåk ilm oita. Med
livilka sistnäm nde ord m enas — att m an icke skall visa sig angelä-
gen om — att veta hvem han är; såvida d et här nem ligen gäller
saken, och icke — personen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:37:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sampomyt/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free