- Project Runeberg -  Stockholms boktryckareklubb 1907-1932 : minnesskrift vid 25-årsjubileet /
36

(1932) [MARC] - Tema: Printing and typography
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser om gammalt och nytt - Akke Kumlien och hans insats i svensk bokkonst, av Yngve Hedvall

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vis kunde bokstavstyper åstadkommas, vilka voro mindre läsliga,
men detta var undantag, och i stället har man så många fler
tillfällen att beundra den harmoniska bild ett uppslag i de gamla
pergamentsfolianterna utgör, så väl avvägda proportionerna äro
mellan satsyta och marginaler, mellan bokstävernas storlek och
avstånden mellan raderna, och alla dessa kännetecken på en
förnämlig och högt utbildad smak gingo igen i de första böckerna, i
inkunablerna, och deras närmaste efterföljare.

Den gjutna bokstaven måste bli enklare än den skrivna, det var
en nödvändighet, som mycket snart gick upp för dem, som ägnade
sig åt boktrycket, men vi finna också att t. ex. Nicolas Jenson och
Aldus Manutius vid denna förenkling dock bibehöllo mycket av de
skrivna bokstävernas skönhet. Deras förenkling var liktydig med en
förbättring, ty lättlästheten och tydligheten äro fundamentala krav
på en god stil. Förfäktarna av det paradoxala påståendet här
ovan mena nu, att efter dessa mästare har boktryckarkonsten så
småningom sjunkit tillbaka i allt större smaklöshet.

En viss sanning ligger nog häri, men smakförsämringen har dock
tidvis avbrutits. Man kan t. ex. inte förebrå de bägge nederländska
boktryckardynastierna Plantin och Elzevir att ha representerat
någon dekadans, man måste väl i många avseenden uppskatta
nydaningssträvandena hos stilskapare sådana som engelsmannen
Baskerville och italienaren Bodoni, och man måste väl beundra en
hel del av de franska böckerna från upplysningstiden med deras
förtjusande titelsidor, vinjetter och koppartryck. Men fortsätter
man fram i tiden, så måste man göra samma iakttagelse på
boktryckarkonstens område som på så många andra fält: allteftersom
de tekniska hjälpmedlen förbättrades och förvandlade boktryckeriet
från hantverk till industri, förflackades också smaken, och denna
förflackning kulminerade under senare hälften av förra seklet.
Denna tids blandning av olika stilgarnityrer, dess underliga vinjetter
och prydnader, dess fullständiga likgiltighet för enhet mellan innehåll
och tryck, dess säregna nya stilar med alla möjliga sniderier och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:06:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sbtk32/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free