- Project Runeberg -  Stockholms boktryckareklubb 1907-1932 : minnesskrift vid 25-årsjubileet /
40

(1932) [MARC] - Tema: Printing and typography
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser om gammalt och nytt - Akke Kumlien och hans insats i svensk bokkonst, av Yngve Hedvall

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»Norstedtsböckerna» kunde köpas av alla älskare av vackra böcker
och voro alltså inte som alstren från Kelmscott press, Dover press
och andra dylika utländska tryckerier förbehållna ett jämförelsevis
förmöget fåtal. Alltsom därmed intresset för det vackra trycket
växte, Började även beställarna vädja till Kumlien, han fick hand
om kataloger och reklamtryck och annat dylikt, och på detta sätt
kunde han med framgång propagera för den rena, förädlade
typografien, renheten, ädelheten, lättlästheten och måttfullheten.

Att ett stort; tryckeri målmedvetet, kanske ända till ensidighet,
gick fram efter dessa linjer, blev naturligtvis till gagn för alla
förkämpar för den typografiska konstens höjande, då det allmänna
erkännande, som kom Norstedts till del, naturligtvis stärkte dem i
deras positioner och möjliggjorde även för dem att rensa bort och
förbättra, och man kan med fog beteckna tiden fram mot
Stockholmsutställningen 1930 som en i många avseenden lysande tid för
svenskt boktryck.

Kumlien började med att rita omslag. Han utbildade därvid sin
egen stil: en titel, handsatt eller textad men i så klara och lättlästa
typer som möjligt, författarnamn, en vinjett av lätt symbolisk
karaktär samt som vanligt längst ned förlagsnamnet. Spärrandet av
bokstäverna utnyttjades ofta i rent dekorativt syfte. Titeln och
vinjetten nästan i regel tryckta i rött eller rödbrunt, alltså en
färgsammanställning, som hämtats från de gamla men som är lika
effektfull och rik på möjligheter nu som förr. Traditionerna håller
Kumlien högt, det är på dem, man skall bygga, menar han, eller
rättare, det är ur deras mark det nya skall växa upp. Kunnandet är
nödvändigt, både det tekniska och det teoretiska, för att man skall
känna sig säker och kunna få det rätta greppet om sin uppgift, men
har man skaffat sig det, har man också så många möjligheter, att
man aldrig behöver stå rådlös. Schackrutorna äro blott 64 — men
hur många kombinationer kan man ej göra på dem! Boktryckaren
får blott ej glömma, att text och typografi skola korrespondera, att
titel och stil måste höra samman, att man ej gärna får gå utanför

40

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:06:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sbtk32/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free