Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
164
IIJALMAR SÖDERBERG
antagen fa^on de parler för att genom den nå in
till den egentliga tankeprocessen, den innersta
stämningsgrunden. Heidenstam har funnit denna
resonansbotten snabbare och lättare än de flesta.
Varpå har det berott?
Det har utan tvivel till stor del berott därpå, att
ha.n började sin litterära bana med att ställa sig
i skarp opposition mot en riktning, som själv icke
hade hunnit längre än till att vara en opposition.
Han vann därigenom med ens all den popularitet,
som man vinner genom att med talang (i nödfall
också utan) angripa något som redan förut är
opopulärt; ty verklighetsdikten blev i detta
versskriveriets förlovade land aldrig populär. De nya namn,
som med Strindberg i spetsen gjorde det litterära
genombrott i början av åttitalet, om vilket kritiken
ännu icke på länge har sagt sitt sista ord, hade emot
sig vårt lands alla poetiska traditioner, djupt
rot-fästade i akademiska lärostolar, press och
allmänhet; följden blev ett litteraturkrig, som i hätskhet
står utan like i våra vittra hävder — varannan
bokanmälan gick den tiden lös på heder och ära —;
och vid tiden för Heidenstams debut hade
nyliets-rnännen knappt nog lyckats uppnå rätten att existera,
långt mindre hunnit sätta sig till rätta i högsätet.
Då det nya och oväntade angreppet kom till, blev
övermakten för stor. Å ena sidan den alltjämt lika
oförsonliga gruppen av litterära legitimister från
sjuttitalet, vilka i likhet med restaurationens
bourboner ingenting lärt och ingenting glömt; å andra
sidan en ny motståndare med ungt blod och friska
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>