- Project Runeberg -  Det nya Stor-Tyskland /
51

(1992) [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1992, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Mutter Courages tvetydighet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

när ridån faller.

Det är denna tvetydighet som gör Mutter Courage till ett
stort stycke. Samma djupa tvetydighet och medvetenhet som i
en brechtsk dikt som ”An die Nachgeborenen”. Tvetydigheten
är styckets styrka. Men också dess fara. Det behövs inte många
sentimentaliseringar, inte många tonfall förrän stycket blivit
”klassiskt”, blivit ”tragedi”. Det ställer därför mycket stora krav
på skådespelarnas medvetenhet.

Brecht var på flykt undan sina landsmän. Dessa landsmän
ville straffa och döda honom för att han skrev mot det kommande
krig på vilket de menade sig skola tjäna. Han undslapp dem av
en tillfällighet. Men de blev – helt som han sagt – krigets offer
i stället för dess profitörer. Den som tror att dessa offer alldeles
av sig själva har dragit lärdom av sina olyckor bör uppsöka de
överlevande vid sina ölsejdlar i München. Eller uppsöka dem
som inte var landsmän visserligen men som nu sitter vid kungens
rådsbord i Stockholm och talar mot kriget men handlar med
kriget och tror sig tjäna på att bygga vägar åt Förenta Staterna
i Thailand.

Skådespelarnas uppgift blir då att i denna situation presentera
denna fabel – inte så att huvudpersonen börjar tänka på publiken;
utan så att publiken börjar tänka.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:21:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skrifts-17/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free