- Project Runeberg -  Sveriges national-litteratur 1500-1900 / 23. Per Hallström ; Erik Axel Karlfeldt /
21

(1907-1912) [MARC] With: Oscar Levertin, Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ERIK AXEL KARLFELDT.



*



Enbart lyriker på ett sätt som ingen annan af
1890-talets stora författare — icke ens Fröding
undantagen — intar Erik Axel Karlfeldt redan härigenom
en plats för sig, äfven om icke hans konsts afrundade och
begränsade fulländning gjorde hans verk till en mikrokosm,
en afskild och i sig afslutad idé- och formvärld — och dock
på samma gång en brännpunkt för svenskt lynne och lif.

Karlfeldt är en af den svenska vitterhetens största artister.
Det är icke förgäfves han i inledningsdikten till ”Fridolins
visor” — den samling där hans mästerskap mognar — liknat
sig vid en smed, som med idog och konstförfaren flit öfvar
sitt älskade och hedersamma yrke, ty verskonstens själfulla
teknik ha få med så ihärdigt allvar och så glänsande
framgång tillägnat sig som han. Frödings obeskrifliga lätthet är
en sak för sig, men Karlfeldts rikt och konstfullt utmejslade
och i hvarje detalj allsidigt beräknade form har ingen
medtäflare. Den njutning, hvarmed han i sin vers inpassar ett
ordfynd, en åldrig glosa, som har ett urgammalt bohagstings
rågade stämningsmakt, är besläktad med den kräsne samlarens
subtila lycka. Det är icke utan att man stundom spårar
filologen i hans ömma omsorg om sällsamt uttrycksfulla
akustiska effekter, men en filolog, som samtidigt är en stor
konstnär och en varm mänska.

Hans dikts sunda och folkliga läggning har betonats så
starkt, att man nästan förbisett den andra sidan af saken:
att han är vår mest aristokratiske lyriker, den mest exklusive
och romantiske dyrkaren af den sköna, fläckfria formen.
Skulle man i vår vitterhet söka en motsvarighet till den
franska romantikens raffinerade l’art-pour-l’art-lyrik, så

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:43:41 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/snl/23/0024.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free