Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
stora kulturfolken. Vi hafva här ofvan antydt
att våra qvinnors benägenhet för det utländska
mycket bidrager till vår hufvudstads
kosmopolitiska tycke, hvilken kultursvaghet — ty något
annat är det icke — vi dölja för oss under det
euphemistiska uttrycket, att Stockholm »börjar blifva en
verldstad». Sanningen likmätigt, måste dock
tilläggas att stockholmskorna på senare tider begynt
öppna sina ögon för det genuint svenska, hvarpå
bland annat deras lifliga deltagande för det
Hazeliuska museet bär ett lysande vittnesbörd.
Man har sagt, att vår tids slägte saknar
naivitet och förhållandet måste i synnerhet ega rum i
hvarje kulturcentrum, der lifvet ställer så stora
fordringar på vår uppmärksamhet och beräkning,
och hos de bildade klasserna, som hafva en desto
större inblick uti samhällets skiljaktiga och ofta
ganska förkonstlade sidor. Den bildade
stockholmskan har genom sin omgifning och uppfostran
upphört att vara naiv och har af erfarenhet och
eftertanke blifvit skeptisk. Hon kan visserligen
någon gång visa sig okonstlad och uppsluppen, men
vi frukta att äfven denna yttring är tillkommen
— af konst eller utgör försvinnande intervaller i
ett väsen, som eljes är allt igenom reflekteradt.
Hon kan visserligen någon gång entusiasmera sig
för en hjelte eller hjeltinna på verldsteatern eller
den teater, som föreställer verlden, men fast hon
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>