Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
en friherre och klubbkoryfé, och hvem vet om
icke den unge grosshandelsadepten och arftagaren
till pappas affärer, hvilken svärmar så mycket för
aktriser . . . . . Den tysta monologen öfvergår
till de personliga behagens område, der man sjelf
både är skicklig regissör och hygglig domare, och
en blick i spegeln fäller utslaget och fullbordar
beslutet.
Nu gäller det att häfva mammas
betänkligheter. Men mammorna äro ju till för att gifva
med sig, och så uppfyld af »onda aningar» hon
än varit i början, slutar hon dock med att tycka
sin dotter hafva tagit ett godt parti, då hon ser
henne gå i vackra toaletter, hemföra en och
annan blombukett från scenens eller mellankulissens
triumfer och hör henne berätta om en lika fin som
improviserad supé, gifven af någon konstvän och
elegant. Dottern förtjenar penningar utan att
behöfva tröska på symaskin och får en »lyftning»
i väsen, samtal och tänkesätt, som mamma väl inte
alltid han följa med eller strängt gilla, men som
hon dock vet vara ganska gentil och i hemlighet
beundrar hos sin allt konstvanare och
konstbekröntare dotter.
Under tiden fortfar operettskådespelerskan att
allt fastare innästla sig i publikens ynnest. Hennes
porträtt i olika roller och attityder, i mer eller
mindre konstnegligé, börjar synas i boklådsfönsterna
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>