- Project Runeberg -  Stilfølelse og stilformer : en historisk oversikt /
41

(1944) [MARC] Author: Einar Lexow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Egypten - V. Assyria og Babylonia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fra. Det er ikke usannsynlig, at den bladvifte, som vi
nettop nevnte som karakteristisk for palmetten, oprin?
delig er et stykke av en slik rosett.

For alle disse blomsterformer gjelder det, at de er
overordentlig regelmessig formet, strengt symmetriske
eller stjerneformede. Egypterne fant i det hele tatt aldri
på å ta naturens uregelmessigheter med i sin kunst.
Er noen kunst helt igjennem preget av den sans for
gjentagelse, som henger nøie sammen med dekorativ
virkning, da er det egypternes. Det kan da heller ikke
undre oss også å finne rent geometriske motiver i deres
ornamentikk, ikke sjelden sammen med blomstermoti?
ver. Hyppig finner vi således spiraller og lotusblomster
sammen. Av spirallen utvikler allerede egypterne et
motiv, som senere har spilt en overordentlig stor rolle.
Det er «mæanderen» eller «å la grecqueborden» som
den ofte kalles med et meget misvisende navn, to spiral?
ler, som er bøid inni hverandre og er knekket i rette
vinkler, en ekte egyptisk idé.

Man finner neppe i hele stilhistorien en så konse?
kvent gjennemført stil som den egyptiske. Her tør vi
virkelig si, at en bestemt stilfølelse har preget alle
former. Spesielt er det interessant å se, hvordan egyp?
terne, som for første gang fører blomstene inn i orna?
mentikken, påtrykker selv denne livfulle og grasiøse
formverden det preg av strenghet og orden, som
kjennetegner hele deres kunst.

V. ASSYRIA OG BABYLONIA

Samtidig med den egyptiske kultur blomstret i Eu?
frats og Tigris’s dalføre en kultur, som i mangt og me?
get er sterkt beslektet med den. Den er minst likeså
gammel, men kommer, såvidt man kan se, ikke så tidlig
som den egyptiske til full utfoldelse. Imidlertid er dens
levninger langt dårligere bevart, og det er derfor van?
skelig å komme til sikre resultater. Mens egypterne,
som vi så, hadde en forkjærlighet for hårde materi?

41

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:16:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stilfole/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free