- Project Runeberg -  Svensk boktryckeri-historia 1483-1883 /
111

(1884) Author: Gustaf Klemming, Johan Gabriel Nordin - Tema: Printing and typography
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ENGLAND: STILGJUTERI.

gravörer ursprungligen egnat sig ät andra sysselsättningar och
först senare börjat med stilgravering. Bland framstående
stilgjutare märkas Tuomas JAMEs, hvilken 1710 begaf sig till Holland
för att praktisera och förskaffa sig matriser till de berömda
holländska stilarne. Han uppebhöll sig i Haarlem och medförde
derifrån till London grundlaget för ett stilgjuteri. Efter hans
död 1736 fortsatte hans son JouN JAMEsS stilgjuteriet och förenade
dermed flera äldre gjuterier. Det öfvergick sedan till RowE MorEs,
död 1778.

Den mest betydande engelske stilgjutaren var WiLnLiAM
CaAsLon, hvilken först gjorde England oberoende af kontinenten.
Han var gravör och sysselsatte sig med att gravera gevärslås,
och på mellantider gjorde han stämplar åt bokbindare. Näågra af
dessa fäste boktryckaren John Watts uppmärksamhet på honom,
och han rådde Caslon att försöka upphjelpa det engelska
stilgjuteriet samt lofvade, jemte Bowyer, att understödja honom, om
han ville inrätta ett stilgjuteri. Detta erbjudande antog Caslon
och började med att för bibelsällskapet gravera arabiska typer,
hvarefter Sam. Palmer uppdrog åt honom att gravera en antiqva.
Men Palmer ångrade sig snart, emedan han icke ville skada de
andra gjuterierna, hvilka skulle komma att lida genom Caslons
öfverlägsna skicklighet, och sökte derför öfvertala denne att
öfvergifva sitt företag; men detta lyckades icke. Bowyer
understödde Caslon, så att han fick sitt vackra antiqvagarnityr
färdigt. 1716 började han omgravera Elzeviers antiqva, bibehöll
dess ursprungliga klara snitt, men gjorde den något bredare och
rundare. Denna stil bibehölls rätt länge, innan den ombildades
till modernare antiqva, och 1720—80 trycktes nästan alla verk af
betydenhet med Caslons stilar. Caslon dog 1766. Hans son med
samma namn var redan sedan 1772 delegare i gjuteriet och
fortsatte värdigt faderns verk, ehuru han icke uppnådde dennes
skicklighet, till sin död 1778. Enkan fortsatte för sina söner
William och Henry och lät en framstående gravör JoHNn ISAAC
DrurY gravera nya stämplar samt upptog som kompanjon
NaTHANAEL CATHERWOOD. HENRY CASLON skötte tillsammans med
JAMES . CATHERWoo0D, Nathanaels broder, gjuteriet till 1821 och
sedan med MARrRTIN WILLIAM LEVERMOORE. 1843 göt Caslon på
Whittinghams begäran med de gamla Elzeviermatriserna en
corpusstil, hvilken begagnades till tryckning af »The Diary of Lady
Willoughby». Då denna stil blef tryckt med nyare tidens bättre
materiel, fann man att den betydligt öfverträffade det forna


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:58:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svboktrhi/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free