- Project Runeberg -  Sveriges store män, snillen, statsmän, hjeltar och fosterlandsvänner samt märkvärdigaste fruntimmer /
724

(1840-1849) [MARC] With: Gustaf Henrik Mellin, Alexander Clemens Wetterling, Johan Elias Cardon, Otto Henrik Wallgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 179. Carl Israël Hallman (Åberg. Wetterling)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ålade Hallman till straff att skrifva en ny parodi öfver Wellanders opera
«Thetis och Pelée.« Hallman kallade parodien «Petis och Thelée.« Hans
yppersta parodi är likväl «Korpral Ölbom«, hvari han travesterat Creutz’s
«Ze-phis«. Greutz, i stället för att förtörnas pfi den qvicke skämtaren,
förklarade, att han hellre skulle vilja hafva skrifvit parodien än elegien. «Det
underjordiska bränneriet« anses ocb är i sjelfva verket det förnämsta och
originellaste af hans arbeten. Endast en enda af Hallmans dramatiska
kompositioner har bibehållit sig på scenen, nemligen «Tillfället gör Tjufven.«
Anledningen till denna vaudeville är egen. Baron Gustaf Mauritz Armfelt,
som i allt ville behaga sin höge gynnare, önskade också vinna hans bifall
såsom bellettrist. Han ville gälla såsom författare till något dramatiskt
Men för att vinna ändamålet, måste han begagna sig af en talang. Han
valde Hallman och hemtade ut honom till Drottningholm, der han
instängdes i två dagar till dess arbetet var färdigt Han fick löfte om 100 ndr.
Men då Armfelt sedermera icke afhördes med penningarna, begaf sig
Hallman till Kellgren, hvilken genast skref den qvicka satiren: «till en förnäm
herre, som skrifvit ett teaterstycke.« Först efter Hallmans död blef rätta
förhållandet med pjesen bekant Emellertid är just detta stycke det finaste
och älskvärdaste af Hallmans dramatiska arbeten. Det bevisar, att han
möjligen för en annan teater än den burleska i Humlegården, skulle kunnat
författa stycken af förtjenst, utan att behöfva falla i den råa ton, som så
ofta skämmer bort många af hans närvarande skrifter. Men den publik, han
hade, älskade det komiska kraftfullt och oförfinadt Det var yttre
anledningar, som måste framlocka de ofta genialiska skapelserna ur Hallmans
penna. 1 vårt fädernesland förekomma ofta snillen, hvilkas produktivitet
motvägas af en egen tröghet att sätta på papperet idéer, som i sjelfva
yerket äro både lysande och träffande. Sådan var Hallman. Han
upp-uådde en temlig ålder, och lefde på gamla dagar munter och
anacreon-tiskt liilig. Han författade bland andra arbeten ett skådespel:
«Rymmer-skan,» som blef tryckt, men emedan det alluderade på en verklig fru
Möllers rymning, förstördes, så att det icke kom i bokhandeln.

Biografiska Uppgifteb. Carl Israel Hallman föddes i Stockholm den
31 Dec. 173S. Fadren Tar kyrkoherden Joh. Gusl. Hallman. Modren 1Marg.
Cor-nelia Kloppert. Hallman dog den 13 April 1800.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:55:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svestorman/0724.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free