- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Första årgången. 1891 /
212

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Allan Österlind utställer tvenne genrebilder: »Fårslakt», en något sökt
komposition, samt »De faderlöse», en både känslofullt och nobelt uppfattad
bild; utförandet är såsom alltid soigneradt och elegant. Axel Jungstedts
»Modersglädje» tillhör de bästa bilderna på utställningen, Robert Lundbergs »1:sta
December» är en sinnrikt uttänkt komposition, men konstnären har dock ej
lyckats draga all den fördel af densamma, som han bort. Tvenne danskar
och en norrman hafva i sista stund hitsändt goda genrebilder; den ëne
dansken, M. Ancher, har flere bilder, som utmärka sig för osökt, naturtrogen
uppfattning; särskildt tilltalande är en »Ung flicka med blommor»; den ytlige
betraktaren skall måhända finna den »tråkig» i all sin naivitet, men vid närmare
studium blifver åsikten helt visst olika. En annan dansk målare, J. Paulsen,
har sändt tvenne obetydliga dukar, visserligen utan pretention, men helt
simpelt små mästerstycken. Norrmannen Krogh visar oss en präktig, kanske
något rå lotstyp.

Af konstnärer med mindre framskjuten plats finnas på genremålningens
område endast helt få bilder värda större uppmärksamhet; dock må
omnämnas Ingeborg Westfelts »Vid vigvattnet», som förtjänade en bättre plats, samt
Printzenskölds »Hos skomakaren», en något mörk och delvis hård, men med
mycken skärpa återgifven karaktersbild.

Bland pastellerna och akvarellerna finnas äfven en del goda genrebilder:
Carl Larssons figurrika »Vinterstuga i Dalarne» (akvarell) och hans
»Bandväfverska» äro präktiga bilder, Alf Wallanders kraftiga, direkt ur lifvet tagna
typer, såsom »Tunnbindareverkstad», »Bränsleplockare», »Bibelläsande gumma».
Herr Wallander beherskar onekligen med dessa bilder pastellafdelningen, om
ock Ivar Nyberg med sin eleganta »Framtiden» gör honom platsen stridig, i
hvad på känsla och finess ankommer.

Att uppdraga en verklig skillnad emellan landskaps- och friluftsmålning
torde svårligen låta sig göra, hvarföre måhända ännu en del bilder kanske
rätteligen borde anföras gemensamt med ofvanstående, men då utställningen
kommer att tillökas med ett ej så litet antal bilder, skall jag, efter den till
midten af juli bebådade omplaceringen, i en följande uppsats omtala dem i
sammanhang med landskaps-, marin- och djurmålningarne m. m., då äfven
den särdeles anmärkningsvärda skulpturafdelningen skall närmare skärskådas.

F. U. Wrangel.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:16:58 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1891/0220.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free