- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Första årgången. 1891 /
455

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Londons teatrar

[1]

I. De dramatiska scenerna.



Nästan alla Londons teatrar ligga tätt bredvid hvarandra i hjärtat af
staten, i »the Strand» och dess närmaste omgifning. Flertalet teaterbesökare ha
därför en väglängd af åtta kilometer från sina hem till Thalia-templen. Redan
för afståndets skull besöka därför innevånarne i jättestadens förstäder mera
sällan teatrarna, och de i City sysselsatta affärsmännen gå vanligen efter sina
kontorstimmars slut direkt till teatern, utan att först besöka sina hem. Ofta
plägar man också förena några andra ärenden med sin »resa till teatern», och
ovälkommet är heller icke möjligen erbjudet tillfälle att efter teateraftonen få
tillbringa natten i någon väns hem i grannskapet.

Förstadsboarne komma naturligen merändels med bantåget, men då på
alla de bättre teatarplatserna full högtidsdräkt är den vanliga toaletten, så åka
vanligen de, som ej ha allt for lång väg, med egna ekipager eller med
droskor. Flertalet teaterbesökare äro sålunda tvungna gifva ut tre kronor för
droskan hvardera turen, d. v. s. sex kronor för fram och tillbaka. En vanlig
parkettplats kostar nu på de flesta teatrar omkring 10 kronor. Utan att slösa
mycket på förfriskningar och dylikt gå därföre lätt kostnaderna för ett
teaterbesök upp till sina 20 kronor och därutöfver. Tager man sedan med i
räkningen resans och toalettens besvärligheter, tidsförlusten och obehaget att icke
komma hem förr än efter midnatt, så förstår man lätt, hvarför londonboarne
i allmänhet icke gå så mycket på teatern som kontinentens storstadsinnevånare.
Och lätt är äfven att inse, att dessa förhållanden äro föga gynnsamma för
teaterväsendets konstnärliga och ekonomiska utveckling.

[1] Denna uppsats är öfversatt från tyskan och publicerades först i senaste häftet af
tidskriften "Nord und Süd". Dess författare, Wilhelm F. Brand, är en tysk, som länge varit
bosatt i London och som för ett år sedan väckte mycket uppseende genom ett arbete
"London Life, seen with German eyes", hvilket allmänt erkändes vittna om noggrann kännedom
om de engelska förhållandena. Nyligen har han ock utgifvit på tyska en samling liknande
skizzer, under titeln "Allerlei aus Albion", hvarur vi måhända i ett följande häfte skola
meddela våra läsare ett eller annat.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:16:58 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1891/0463.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free