- Project Runeberg -  Tiden / Nionde årgången. 1917 /
215

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 7-8, 1917 - Hedmansson, Karl: Kors och svärd

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

en ung italiensk officer. Han är
katolik, catholico apostolico romano,
och han har lärt att bedja vid
fronten.

Ernest Psichari (dotterson till
avfällingen Ernest Renan) och
Charles Péguy, båda framstående
diktare och tidigt döda i kriget, voro
katoliker, allt vad det unga
Frankrike äger av verkligt andligt värde
är katolskt: André Lafon, Francois
Mauriac, Robert Vallery-Radot
m. fi., m. fi. Gemensamt för dem
alla är att de acceptera
sammanställningen kors och svärd, sabeln
och vigvattenskvasten, krigare och
helgon, präst och poet. Bergsons
filosofi har för många varit en bro
till kyrkan, och på denna grund stå
de bästa i det franska Frankrike,
diktare och kritiker ända in i
Sorbonne och École normale.

Det är denna anda, som är det
starka i fransk kultur. Det är den,
som bringar offer och gör det
omöjliga möjligt, där det gamla
hedniska Frankrike, Clémenceau, Aiiatole
France och deras art intet förmår.

Jeanne d’Arcs Frankrike är dec
som nu går mot död och seger, dess
störste diktare Charles Péguy är
•Jeanne d"Arcs diktare.

Det moderna Frankrike är
sålunda på intet vis Hervés, Jaurès,
frisinnets och republikens Frankrike,
inte de hundratusenden av
socialistiska arbetare, som kämpa vid
fronten, inte parlamentets radikala och
socialistiska majoritet.

•Man måste ovillkorligen tycka,
att J0rgensen förväxlar sina
önskemål med verkligheten, ehuru vad
han framhåller som grundläggande
och väsentligt otvivelaktigt är av
större och varaktigare betydelse, än
man hos oss föreställer sig.

Denna moderna kors- och
svärdpolitik är helt fri från fredslängtan.
Den är mycket blodtörstig och
kallar tanken på evig fred barnslig
och fåfäng. Den tror hellre på ett
evigt och beständigt krig intill
världens undergång, ett krig mellan
två världsåskådningar.

Åter kommer motsättningen
imellan tyskt och icke tyskt. Å ena
sidan den aristotelisk-kristna
trans-cendentalismen och den moderna
panteismen. Mellan den Gud som
är, den Gud som dött och uppstått
o. s. v. hela mirakeltron utan
invändning och den tyska Gud, som
bliver till, men i grunden är Asator,
Wotam och "Der grosse Brummer",
• 42-cm.-mörsaren.

Men nu är väl hela denna teori
ett fullständigt misstag.

Världskriget har helt visst
bringat lika många att tvivla på Gud,
som det tillfört gudstron anhängare.
Det har säkerligen hos alla folk
skapat storsinne, offerglädje och
hjältemod såväl som grymhet och fruktan,
det har å båda sidor mer tjäna/c
egoism än altruism. Men det Kar
tillika visat, att de makter, som i
Tyskland framtvingat och
vidmakthållit den mest omänskliga och
livsfientliga politik, som kan tänkas,
måste krossas, och då helst genom
ett möjligen förefintligt bättre
vetande hos det tyska folket självt.
Om detta sista finnes dock föga
förhoppning. Men åtminstone får man
hoppas, att världen för framtiden
befrias från den tyska politikens
bestialitet, icke genom en seger för
kors och svärd utan genom en
seger för den anda, som kännetecknar
det nya Ryssland och det bästa i det
gamla Frankrike och det gamla
England.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:08:56 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1917/0219.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free