- Project Runeberg -  Vetenskapliga tidsfördrif /
128

(1883) [MARC] Author: Gaston Tissandier
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 3. Seendet och synvillorna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VETENSKAPLIGA TIDSFÖRDRIF.

taflor med dekorationer såsom på en lillepytt-teater, på hvars
scen den rörliga bilden synes tydligen fristående (fig. 100).

För att kunna åstadkomma detta börjar Reynaud med
att taga skuggbilder helt och hållet i svart af hvar och en
af de ställningar, som tillsammans genom praxinoskopets
kringgående rörelse skola åstadkomma intrycket af en lefvande bild.

För att derefter få dekorationen låter han på den
sålunda framstälda, mörka grunden falla en bild af en för
ändamålet passande teckning, hvilket sker med tillhjelp af ett
spegelglas utan folium. Det är allmänt bekant, att en klar
glasskifva genom reflex återger bilderna af föremål, som befinna
sig framför densamma, på samma gång som man kan se de
föremål som befinna sig bakom glasskifvan. Vi erinra om den
användning, som denna optiska företeelse vunnit på teatrarne
och på de fysikaliska föreläsningarne under namn af
»andesyner», hvarom vi framdeles komma att tala.

Det är också genom reflexen från ett tunnt spegelglas
utan folium, som Reynaud frambringar dekorationsbilderna i
praxinoskopteatern.

Dekorationsmålningen sitter i locket, hvilket, fasthållet
i lodrät ställning medelst en krok, utgör apparatens främre
vägg (fig. 100). I denna vägg finnes en rektangulär öppning,
hvarigenom åskådaren ser (med båda ögonen) på samma gång
praxinoskopets rörliga och dekorationens orörliga bild
återspeglas från det ofolierade glaset, hvars lutning och afstånd
från dekoratioen äro så afpassade, att bilden af denna faller
bakom den rörliga bilden, som sålunda framträder såsom en
verklig, från dekorationen fristående bild. Att man med
båda ögonen betraktar bilden, bidrager i hög grad till att
denna synes fristående.

Begripligt är, att man för att förändra dekorationen endast
behöfver efter hvarandra anbringa de färglagda bilderna af
landskap, monumenter, det inre af en circus o. s. v. på en
brädlapp i en kuliss. Det är då lätt att välja sådana, som äro

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:25:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tidsford/0136.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free