- Project Runeberg -  Ukraine : på opdagerferd i den tredjestørste sovjetrepublikk : seks måneders reiser 1935 /
24

(1936) [MARC] Author: Otto Luihn - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den første dag i Ukraine

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

24
å komme inn. Det er Petsjer-klostret i Kiev, et av de
aller helligste klostere i hele det gamle Russland og et av de
eiendommeligste minnesmerker Æra en gammel tid i Europa.
Klosteret, eller Lavra, som det heter på russisk, er et omfat
tende kompleks av bygninger. Kirker, kapeller, de gamle
munkeboliger, arbeidsverksteder, adniinistrasjonslbygninger,
frittsta.en.de gudebilleder med tak over, og ikke å forglemme
katakombene.
Vi befinner oss ved et forhenværende mektig og übønn
hørlig sentrum for den aller alimektigste makt. Her bestemte
man ditt liv, din sult eller ditt velvære på denne jord ,og dine
pinsler eller dine englevinger i all evighet. Nu er maktsentret
sprettet op og foldet ut, så alle og enhver kan se hvad der
var inni.
Og vi bør se på det. Det passer oss egentlig utmerket at
det vil forklare oss hvorfor det russiske folk så hurtig blev
ferdig med kirken og dens religion.
Dette kloster var gjennem århundrer et viktig han
delssentrum. Under livegenskapet elet klosteret omkring
10 000 bønder. Og efter livegenskapets ophevelse fortsatte
bøndene å arbeide for presteskapet, ennu mer slavebundet og
under ennu litt uslere vilkår enn tidligere. Klosteret hadde
praktisk talt monopol på all slags bondehandel. Det hadde
veldige kapitaler plasert i bøndenes jord til blodige renter,
og hvad de ikke fikk suget ut av bøndene ved disse to makt
midler, fikk de ved hjelp av brennevinet, som de solgte fra de
kirkelige brennerier. Jeg har ennu ikke regnet med den di
rekte religiøse handel, det vil si alt hvad bøndene måtte be
tale prestene for alle kirkelige handlinger, alle sjelemessene
som blev kjøpt og betalt med landmannsprodukter, for at
bonden skulde slippe fortere igjennem de lange år i skjærs
ilden.
Dette system med at de fattige bønder betalte prestene
og klostrene med høns og svin, med egg og melk for å slippe
å bli levende brent i årevis i skjærsilden (for ikke å snakke
om hvad der forestod hvis de dompet rett ned i helvete) det
kan man kanskje påstå hører med til den religiøse tro. Men
ved siden herav drev kirken en verdslig virksomhet, og ingen
godseier var hårdere, ingen fabrikkeier hensynsløsere og in
gen ågerkarl mer nådeløs enn den russiske kirke overfor fol

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:00:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ukraine/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free