- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / IX. Lanthushållning m. m. Trävaru-, textil- och beklädnadsindustri. Grafisk teknik /
672

(1925-1939) [MARC] With: Sam Lindstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Fotografi och reproduktionsteknik, av John Hertzberg - Fotografien, dess utveckling och tillämpningar - Äldre iakttagelser rörande ljusets kemiska verkningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

672

FOTOGRAFI och reproduktionsteknik.

Fig. 724. Louis Jacques Mandé Daguerre
(* 1787, t 1851). Efter en 1848 tagen
daguerreotyp.

Fig. 725. Sir John Herschel
(* 1792, f 1871).

vet man föga om dessa försök. I ett brev till
brodern av den 19 juli 1822 få vi emellertid
veta, att ban lyckats reproducera ett porträtt
av påven Pius VII på glas, och 1824 meddelar
han, att han vid exponering i camera obscura
lyckats erhålla konturerna av ett föremål.
Samma år framställde han efter ett porträtt
av kardinal d’Amboise en reproduktion, vilken
ännu finnes i behåll, fig. 723. Niepce använde
vid dessa försök asfalt såsom ljuskänslig
substans. Asfalten löstes i Dippels olja (senare
lavendelolja) och utbreddes på en
metall-platta. Sedan lösningsmedlet avdunstat
belystes asfaltskiktet i kontakt med en
transparent bild, ett kopparstick, en teckning på ett
genomskinligt papper eller dylikt, varvid de
av ljuset påverkade ställena förlorade sin förra
löslighet, de av originalbildens mörka linjer
skyddade ställena förblevo däremot lösliga, och
vid behandling med ett lösningsmedel blev
metallen därför på dessa ställen blottad. Man
erhöll på detta sätt en negativ ljusbild på

metallplåten, som genom behandling med en syra kunde djupetsas och, i likhet med
en på manuell väg graverad plåt, infärgas med trycksvärta och tryckas.

Ungefär samtidigt med Niepce var en man i Paris vid namn Daguerre sysselsatt med
försök att »fixera» bilden i camera obscura.
Genom en optiker i Paris, hos vilken såväl
Niepce som Daguerre köpte de för sina
försök erforderliga linserna, fingo de båda
herrarna 1826 vetskap om varandra. De
sammanträffade följande år och efter en
del underhandlingar upprättades 1829 dem
emellan ett kontrakt, vari bestämdes, att
de gemensamt skulle utarbeta och
nyttiggöra »den av Niepce gjorda och av
Daguerre förbättrade uppfinningen».

Louis Jacques Mandé Daguerre
var född 1787 i Cormeilles-en-Parisis i
Frankrike. Han visade tidigt konstnärliga
anlag och fick vid 16 års ålder anställning
hos en dekorationsmålare. Vid tiden för
sitt sammanträffande med Niepce var han
en ansedd dekorationsmålare och hade
särskilt gjort sig berömd genom
uppfinningen av diorama, en sinnrik
scenanordning, varigenom olika belysningar
och stämningseffekter kunde erhållas.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:14:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uppfbok/9/0684.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free