Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
FOSTERLANDSTIFTELSENS FÖRSTA ÅRSMÖTE
kan; och kyrkans mänskliga sida borde, i likhet med ordets,
lika litet under- som öfverskattas. Det senare skedde, om
man ville reformera kyrkan genom att blott ändra dess
yttre lagar; det förra, om man förklarade, att den yttre
kyrkoförfattningen vore likgiltig och endast yrkade på
evangelii predikande. Det måste dock vara personer, som
predika evangelium, och dessa måste utses på ett eller annat
sätt, som kan vara sämre eller bättre.
Kyrkoherden d:r Bergman erinrade om striden
angående »kyrkans begrepp» mellan tvänne professorer, den ene i
Uppsala, den andre i Lund, och trodde svårigheterna i detta
ämne härröra hufvudsakligen däraf, att ordet kyrka vore en
obiblisk benämning. Fann det icke oriktigare att tala om
en förvärldsligad kyrka, än om en förvärldsligad och
oandlig människa. Men tal. gaf likväl prosten Ehrling rätt
däruti, att många nyväckta människor vid åsynen af det
onda inom kyrkan kunde gå för långt i sin ifver och
verkligen »spotta sin moder i ansiktet», hvarpå talaren själf
utgjorde ett exempel, som fordom kallat kyrkan för ett Babel.
Erkände att det dock var en stor Guds nåd att icke vara
född i Hindostan eller Kina utan i ett kristligt land, och
lofvade att hädanefter samverka med Stiftelsen till kyrkans
sanna utvecklings befrämjande.
Prosten Ehrling sade sig, i det som nyss blifvit yttradt,
igenkänna »ett visst partis» åsikter. Kunde ej gilla mycket af
hvad han fått höra, framför allt ej själfva sättet hvarpå det
blifvit framfördt. Världen kunde ingalunda kallas »en
ingrediens af kyrkan», och äfven 0111 alla kyrkans
medlemmar vore andligt döda, vore kyrkan dock därmed icke död,
emedan Herren lofvat att — »hvar två eller tre äro
församlade i hans namn, där vill han vara midt ibland dem».
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>