- Project Runeberg -  Ute och Hemma. Illustrerad tidskrift /
56

(1916) Author: Hanna Rönnberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

UTE

sentimentalitet, manligt och klart. Brytningen
mellan alla dessa lidelser tolkades ej med
psykologiskt djup, men växte likväl följdriktigt
fram.

Liksom alla hans medspelare saknade hufvud-
rollens utförare förmåga att med små medel
lefvande gestalta en karaktär Gesterna var
alltför öfverdrifna, rösten föll alltför gärna ned
till deklamation och lusten att lysa, att spela,
sken igenom.

Desdemonas roll uppbars af en negerskönhet,
som visade större hänförelse för rollen än för-
måga att ge dramatiskt lif åt sin karaktär. —
Jago gafs med naiv skurkaktighet, men hans
spel senterades mest af skrattarna. . Äfven här
var viljan den bästa, men förmågan brast.
Jagos hustru gjorde sin sak med kraft och ej
så litet af talang, och den unga neger, som
uppbar Cassios roll, röjde ett utmärkt gry.

Då man betänker att detta var första gången
som ett drama af Othellos art spelades af re-
presentanter för den svarta rasen, och när man

OCH HEMMA

vet att den kultur hvarpå detta bygger bestått
blott en generation, då kan man ej annat än
ge sitt erkännande. Och mer än erkännande:
är man skyldig dessa skådespelare, emedan de
haft de värsta svårigheter, både ekonomiska
o. a., att bekämpa innan deras planer kunnat
realiseras. Den hänförelse, som kom till synes
hos hvar och en af de uppträdande, ger rika
löften. Publikens oförmåga att fatta är natur-
lig och kan konstateras ej allenast hos negrer.
Ett liknande oförstånd har jag mött såväl här
i Amerika som i Finland, och då var publiken
bra mycket mera välklädd än denna neger-pub-
lik på platser från 10 till 35 cents.

Ofvanstående utgör allenast några intryck
uppfångade vid tillfällig kontakt mad neger-
befolkningen i Nev York. Men allt vittnar om,
att denna ras äger kraft och vilja att resa sig
upp ur den förnedring hvari den hållits, äfven
om okunnighet och ekonomiskt betryck ännu
klavbinder dess stora massa.

New York City i maj 1916.

BOO

2

HVAD VÅR HANDSTIL YPPAR.

n ojämn handstil är tecken till otålighet och
ÉE ouppmärksamhet, men samtidigt på ett lif-
ligt temperament.

En jämn stil är bevis på en klar och djärf
tankegång.

Om man lämnar en bred marginal på papperets
vänstra sida, är det tecken till finkänslighet och
tålamod. Om marginalen är oregelbunden eller
om den saknas, visar det, att man saknar spar-
samhetssinne.

När linjerna gå snedt uppöfver är det ett tec-
ken på att den, som skrifver, är energisk, äregirig,
men samtidigt godhjärtad. Går skriften nedåt, är
man hemfallen åt melankoli, trötthet och likgil-

tighet. Den absolut raka skriften tyder på godt
förstånd, fördragsamhet och hälsa. Då bokstäf-
verna stå tätt ihop, visar det en själfvisk natur,
medan en stil, där bokstäfverna stå tydligt skilda
åt, visar ett-öfverseende och vänligt sinnelag.

En ovanligt stor stil visar, att man är nöjd
med sig själf och sin ställning. Liten stil tyder
på en viss förkärlek för detaljer samt snålhet i
penningaffärer.

En snirklad stil är tecken på en egoistisk men
förnöjd natur med lust för äfventyr och upplef-
velser.

En klar, lättläst stil, tyder på en lugn och
klok natur, samvetsgrann och pålitlig:

ETTER

EET)

56

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:40:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/utehemma/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free