- Project Runeberg -  Handledning i vira /
29

(1903) Author: H. L. Victorin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vira

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

färg, på det spelarens kort om möjligt äfven där måtte
tagas bort. Hafva vid köpet talongens kort delats mellan
de båda motspelarne och dessa sålunda antagligen köpt på
renons, kan spelarens granne till höger, om han har
utspelet och på sin hand äger en svit eller en större mängd
af en färg, draga upp denna, men då, om han har svit,
högsta kortet, eljes ett tämligen högt kort, i förhoppning
om att medspelaren skall vara renons och sålunda med sina
trumf kunna uppäta spelarens handkort eller trumf. Har
spelaren exempelvis äss och dam eller äss och knekt i den
färg som spelas, bör han, om han misstänker ett sådant
spelsätt, »maska» d. v. s. taga med damen (knekten) i
st. f. med ässet, ehuru det nog kan hända att ett sådant
försök misslyckas. Kan sedan efterhanden hitta en färg, där
måhända hans medspelare är renons, då blir spelarens
ställning svår nog och ett från början godt spel kan under
sådana förhållanden lätt gå omkull.

Har spelarens granne till vänster utspelet, och spelaren
sålunda sitter i efterhand, bör utspelaren draga ett högt
kort i sin starkaste färg, och om han har svit det högsta
kortet af sviten. I annat fall riskerar han lätt att gifva
spelaren favör, d. v. s. att spelaren får sitt stick för ett
lägre i st. för ett högre kort. Favörer, som ofta gifvas,
äro t. ex. stick för kung andra, två stick för äss och dam
o. s. v. Mellanhanden d. v. s. den andra motspelaren bör
vid dylika tillfällen ej spara pä sina höga kort, om han
har några, ty äfven om de gå åt, gifva de alltid styrka åt
medspelarens kort. Däremot bör ej utspelaren, då spelaren
sitter i efterhand, draga för renons, d. v. s. spela ett
ensamt kort i någon färg, så framt ej detta kort är kung eller
möjligen dam.

Märka motspelarne, att spelaren ej vill trumfa, finnes
det intet hinder för att någondera af dem gör det, men
under inga förhållanden annat än då spelaren sitter i
mellanhand, för öfrigt gäller det alltid, särskildt för den som
har trumfstyrkan om hand, att noggrant hålla reda på ej
blått huru många utan också hvilka trumfar som hafva
gått. Sker icke detta, händer det ofta att spelaren går
hem på små trumf, som motspelaren kanske förut kunnat
trumfa ifrån honom.

Om under spelet den ene motspelaren får på sin

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:54:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vira/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free