- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
164

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Frieri og bryllup

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

164 Frieri og bryllup

Eilert Sundt fortæller et betegnende eksempel herpaa. »En ung bonde
fortalte mig om sit eget bryllup for nogen faa aar siden. Øllet var brygget,
beinings-kurvene mottat, gjestene samlet — men nu var presten blit syk,
saa der ikke kunde bli vielse av. Brudefolkene og gjestene tok imidlertid
tingen saa, at de satte sig til hest og red i prægtig optog henover veien
til kirken og hjem igjen, og holdt saa bryllup til punkt og prikke. Efter
bryllupet blev det igjen hverdagsliv paa gaarden, og de unge folk var
beskjæftiget med sine gaardsarbeider og hussysler, og det kunde ikke
sees at de manglet noget. Men saa en søndag var de til kirke, og her
blev de viet; kun nogen faa av deres nærmeste slegtninger var tilstede
som vidner.” Samme forfatter fortæller ogsaa følgende: »En bonde i en
anden egn av landet kom engang til presten og sa saa: nJeg vil be han
far om at gjøre brudevielse aat mig, for jeg har været stad og giftet mig."
— Han hadde dog kun gjort avtale med sin brud og hendes forældre i
et fæsterøl eller forlovelsesgilde." Til nærmere forstaaelse av dette for-
hold er det nødvendig at se det i sammenhæng med fortidens opfatning
og skikker ved egteskapets indgaaelse.

Efter den gammelgermanske opfatning bortfæstet faren sine døtre
uten at spørre om deres samtykke; fæstermaalet kaldtes brudekjøp; op-
rindelig bestod dette i at brudgommen maatte utrede en erstatning til
pikens far, og bruden blev altsaa virkelig kjøpt; men i historisk tid er
man hos os kommet ut over dette barbariske forhold, og med brudekjøp
mener man derfor altid de økonomiske avtaler angaaende brudens med-
gift og brudgomens tilgift til det fælles bo, samt brudgomens saakaldte
morgengave, som blev konens personlige eie. Endnu i Kristian 4’s lov
av 1604 træffer man betegnelsen brudekjøp. I et gjestebud offentliggjorde
man de ved fæstermaalet fastsatte betingelser for en større forsamling.
Skjønt ekteskapet saaledes var av helt verdslig karakter, synes der dog
allerede i hedensk tid at være foretat religiøse ceremonier. I det gamle
digt som skildrer hvorledes guden Tor maatte iføre sig brudedragt for
at faa sin hammer igjen, finder man uttrykket »at vie dem sammen ved
Vaars haand". Antagelig har ogsaa brud og brudgom gaat i seng sam-
men i gjestenes paasyn, idet der i et andet Edda-digt nævnes at de »gik
under én bleie". Som tegn paa at bruden nu var egtehustru, sattes der
paa hende et hodelin, som hun fra nu av maatte bære.

Det skildres hyppig i de islandske sagaer hvorledes en mand kjøper
sig kone". En »forraadsmand" fremfører erendet, og der forhandles da
først om de økonomiske forhold. Er man blit enige om disse, gir mæn-
dene hinanden haandslag, og dermed har faren bortfæstet sin datter; der-
næst bestemmes det naar bryllupsgjestebudet skal finde sted.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0180.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free