- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
263

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folketro - Naturdyrkelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Folketro 263

barn og søkte hen til folk som arbeidet paa marken; for de var ræd
for, at tordenen skulde slaa efter dem. De bad derfor om lov til at
gjemme sig i lommen eller under stakken; og hvis vedkommende gav
tillatelse til det, vilde han bli rammet av torden istedetfor trollet. Men
som oftest er folk saa kloke, at de ikke tillater dette, og saa maa tore-
trollet krype ind under en høisaate eller en trærot; og straks efter ser
man at lynet slaar ned der.

I vor hedenske gudelære danner tordengudens kamp med trollene
de allerfestligste episoder, og disse levet videre i folkevisen og folke-
sagnet. Det sies, at huldrefolket ikke var ræd for noget, uten »Tore
Trumbeslagar”; skulde han komme over dem, vilde han gjøre en ulykke
paa dem." Tor blev saaledes menneskenes særlige vernegud mot natu-
rens onde magter. Og tordenstenene, som vist engang blev dyrket som
et billede av tordenguden, blev tillagt en særlig helg og kraft. Det er
vel ikke utelukket, at de to stener paa Midaas i Telemarken, som hver
julaften blev lagt i høgsætet og toet i kjernemelk, har været tordenstener.
Om den tro som knyttet sig til saadanne, fortælles det fra Søndfjord:
,Bøndene kalder saadanne stene »Losne-stene". Benævnelsen kommer
av den virkning stenene tillægges. Kvindene, særlig gamle jordemødre,
holder denne sten for en stor helligdom og er vanskelig at overtale til
at vise den, endsige give den fra sig. Aarsagen er denne: Naar en kone
er stedt i barnsnød, blir øl tappet paa en saadan sten og givet konen
at drikke; derved mener de, at fosteret skal løsne og komme for lyset."
Tordenstenen er her sat i forbindelse med egteskapet; og med Tors
hammer, som antagelig har været en stenøks, blev egteparret i oldtiden
viet. Ogsaa i folkesagnet finder vi ham at delta i familiefestene; i sagnet
om Urebø-uren er han tilstede i bryllup, og i et andet om »Hauberg-
gubben" eller yJonahornet* blir han buden i barselgilde og gir fadder-
gaver.

Men tordenguden var ikke bare menneskelivets og den menneske-
lige frugtbarhets beskytter; han befordret ogsaa jordens frugtbarhet og
blev derfor den særlige bondegud. Dette har sin grund i gamle fore-
stillinger om tordenens indflydelse paa jorden, idet den tænktes at bringe
frugtbarhet og et godt aar. Paa Hedemarken sa man: »Slaar torden ned
i aapen fure i akeren under vaaronnen, blir det godt buaar.” Og torden
tidlig om vaaren bebudet en mild vaar og et godt aar, hvorfor det het:
»Marti torden gjør et godt aar."

Hermed hænger det ogsaa sammen, at de lynblink, som saa ofte
sees om sensommeren og høsten, kaldes ykornmo’en" d. v. s. kornmod-
neren, da man trodde, at det bidrog til kornets modning, og at kornet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0281.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free