- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
273

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folketro - Naturens vetter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Folketro 273

baade de og gjeteflokken blev til sten i det samme. Der blev de staa-
ende, jentene med hornet for munden og gjeteflokken rundt omkring,
saa det ser ut som en ur. — Saaledes tar sagnet om de forstenete troll-
møer sig ut i kristnet form.

Til jøinefaldende og merkværdige fjeldformasjoner knytter sig ogsaa
mange eventyrsagn. Et av de meget kjendte er det som knytter sig til
den eiendommelige form av Hestman-øen, hullet i Torghatten og en
forvitret serpentinkuppe paa Leka i Namdalen. Paa Leka nord for Tor-
get bodde en jutul, sier sagnet, og paa Leka, 12 mil søndenfor, bodde
en gygr. Jutulen fridde til Lekamøen, men blev forsmaadd. Den forbit-
rete jutul satte avsted tilhest efter den stolte mø; men da han merket,
at hun för saa hurtig, at han ikke kunde naa hende, sendte han en pil
efter hende. Men den naadde ikke hende, men traf Torghatten, som her-
ved fik sit store hul; og pilen er endnu at se som en bautasten paa en
av øene i nærheten av Torghatten.

Jutulen har mangesteds været paa færde ved dannelsen av Norges
natur. Den merkelige fjeldkløft mellem Glaamadalen og Tyldalen, som
gaar under navn av Jutulhogget skyldes, som navnet sier, jutulenes verk.
Herom blev det fortalt følgende sagn:

Glaamdals-jutulen i Tronfjell og Rendals-jutulen i Sølenfjell blev
uvenner om gaardmerkene. Engang i isgangstiden saa Rendals-jutulen,
at Glaamdals-jutulen stod og hugget med sin digre stenøks det ene svære
hugget efter det andre i fjeldet. Da Rendalsjutulen forstod, at Glaam-
jutulen vilde hugge Glaama over i Rendalen, kastet han stenøksen i hodet
paa Glaamjutulen, saa han stupte stendød tildals. Der ligger han den
dag idag, og øksen til Rendalsjutulen skal endnu findes paa fjeldet.

De mange merkelige naturforeteelser i en bygd har da jutulgeolo-
gien sat i forbindelse med hinanden og derom undertiden digtet en hel
liten jutulroman som i sagnet om Trollgjølet paa Molaup i Hjørund-
fjorden. Utav et hul paa det høie fjeld, som hæver sig over denne gaard,
fortæller den lærde prest og naturhistoriker Hans Strøm, kommer stund-
om ild og røk i forbindelse med knald, som man tidligere tilskrev et
troll, som bodde i fjeldet. Sagnet fortæller, at en øygr hadde sin bolig
her. Til hende beilet jutulen i Raamandsgjølen, som findes i nærheten.
For at ta frieren i øiesyn, seilet hun hen til ham, men fandt, at han var
saa liten og raa, at hun av ærgrelse og foragt spyttet efter ham; herved
blev han forvandlet til en sten, som endnu kan sees paa fjeldet og kaldes
Raamanden. Paa tilbakeveien blev hun overfaldt av en voldsom storm,
saa hun nær hadde forlist mellem gaardene Nes og Molaup; men ved

et kraftig støt med den ene foten mot stranden (sporet derav, »Djurre-
18 — Kristofer Visted: Vor gamle bondekultur.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0291.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free