- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
280

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folketro - Naturens vetter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

280 Folketro

naar folk ikke gir ham offer eller paa anden maate fornærmer ham. Ft
meget utbredt sagn lyder saaledes:

Det var en mand, som hadde en kvern ved en fos, og der var en
kvernknur. Hver gang han skulde male, tok kvernknurren fat i kvern-
kallen og stanset kvernen, saa han ikke kunde faa malet. Manden visste
godt, at det var kvernknurren, og en aften han skulde paa møllen tok
han med sig en gryte fuld med bek og tjære og gjorde ild under den. Da
han slap vandet paa kallen, gik den en stund, men saa blev den stanset,
som han ventet. Han stak og slog efter kvernknurren nede i renden og
omkring kvernkallen, men det hjalp ikke. Tilsist aapnet han døren som
gik ut til kvernkallen og renden; men da stod kvernknurren midt i døren
og gapte; og gapet var saa stort, at underkjæften var ved treskelen og
overkjæften var ved dørbjelken. »Har du set saa stort gapendes?" sa
han. Manden for efter bekgryten, som stod og kokte, slog den i gapet
paa ham og sa: »Har du kjendt saa hedt kokendes?" Da slap kvern-
knurren kallen og slog op et forfærdelig brøl. Siden har han hverken
set eller hørt den, og heller ikke har han hindret folk i at male.

Ogsaa i bækker, kilder og brønder bodde der personlige væsener.
Den klassiske oldtid hadde sine kildenymfer. Fra vor egen hedenske tid
kjendes dog ingen tilsvarende væsener, og vor folketro har heller ikke
nogen overlevering, som kan gi en forestilling om, hvorledes man tænkte
sig de væsener som holdt til i kilderne. At de har været opfattet som
onde vetter som søkte at skade de drikkende, fremgaar derav, at man
satte kors ved kilden, naar man skulde drikke. Kildens omgivelse maa
derfor ha set meget eiendommelig ut. Om en kilde i Namdalen heter
det i 16. aarh.: Og findes ved denne kilde et stort kors av træ; og paa
dette kors findes mange merker og smaa kors, at der ikke er plass til flere;
og de som ikke kan faa plass paa korset, de har hugget sine merker i det
haarde berg; og findes der ved samme kilde utallige kors rundt omkring,
fordi hver den som kommer til den samme kilde, sætter sit kors deri."

Likeledes fortæller H. Strøm om en kilde paa Søndmør, at ingen
maatte drikke eller hente vand av den uten at sætte ved siden et litet
kors av træ; og dette blev saa nøie iagttat, at man ofte paa en gang
kunde se mere end 100 smaa trækors staa rundt kilden.

At denne overtro ikke er utdød endda, fremgaar av følgende op-
lysning fra 1901: y Ved Olavskilden i Gildrekredsen i Sogndal henlægges
fremdeles smaa flisekors av de veifarende, ikke enkeltvis, men man kan
finde dem i dusinvis der, nyt henlagt hvert aar, hvilket jeg ifjor hadde
leilighet til at se.” Naar man skulde lægge sig ned for at drikke av en
bæk eller brønd, pleide man si i Nordland:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0298.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free