- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
306

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folketro - Sjæletro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

306 Folketro

Kjølveien 1 mil til nogle kors, som vi havde paa den høire haand paa
en bakke. Og havde vi tilforn 3 eller 4 varp 1 fjerding mellem hvert."

Meningen med ordet varp, som egentlig betyr et kast, fremgaar
derav, at enhver som gik forbi varpet, maatte kaste en sten eller et
træstykke paa det. Og som følge herav kunde disse i aarhundreders
løp faa en ganske anselig størrelse. Landstad gir den oplysning, at disse
stenhoper var sammenkastet til minde om en eller anden begivenhet,
helst hvor noget rædsomt var foregaat. Enhver forbigaaende maatte lægge
sin sten til: og hvis han undlot det, var der fare for at noget ondt kunde
hænde ham. Ogsaa oplysninger fra andre land — ti denne skik kjendes
over hele jorden — stemmer overens om, at det paa stedet skal være
begaat et mord, og at det er til den myrdedes aand man gjør dette
offer. Men oprindelig har denne handling hat til hensigt at lænke den
døde til jorden og derved gjøre ham uskadelig for de forbifarende.

Til de ildgjerningsmænd som gik igjen efter døden, hører deildetyven
eller deildegasten, den som i livet hadde flyttet merkeskjel (deild). Merke-
stenene har man i oldtiden vdet religiøs dyrkelse. Om en islandsk land-
naamsmand fortælles det, at han blotet til nogen stener, som var kaldt
» Gunnsteinar”, og som merket grænsen for hans eiendom. Her har man
tydeligvis trodd, at det bodde en aand, som vernet om eiendomsretten.
Og likesom hos de gamle romere som ogsaa ansaa grænsestener (terminus)
for hellige og ofret til den der boende genius, saa har man hos os vist
dem samme religiøse dyrkelse. I Sætesdalen husker man endnu, at det
blev ofret ved deilderne. En av de største forbrydelser var at flytte
deilder. I »Draumkvædet*” finder vi derfor deildetyven som lider sin

straf i helvede:
Kjem eg meg aat monno dei,

dei bar paa gloande jord:
Gud naade dei fatike saaline
som flutte deildir i skog!

I folketroen maatte skjelflytterne efter døden om nætterne søke at
bringe stenene tilbake til sin rigtige plass, men det vil ikke lykkes for
ham. Den som har kastet skiftestenen i vandet, søker at bringe den op
igjen; og han utstøter jamrende skrik.

Hørte man skrik av den ugle, som kaldtes for gasten, trodde man
det var gjenganger av deildetyven som søker at bringe stenen paa plass
igjen. Og de forskjellige lyd den utstøter, forklarte man ut fra denne
tro. Snart hørtes det som en glad latter: Ha, ha, ha. ha! og nu lyktes
det ham at løfte stenen. Snart lød det i sørgelig tone: Hu-u-u! og da
faldt stenen ned igjen. Den som skyter skogagasten, vil rammes av en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0324.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free