- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
308

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folketro - Sjæletro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

308 Folketro

Meningen med at hun er utstyrt med hestehale, faar vi løsningen
paa i en islandsk saga, hvor det heter, at hun kommer i ildevarslende
drømmer som en kvinde paa en hest. yNorden fra kom jeg, fra »nås-
heim" (de dødes hjem)," sier hun, og hun har en mand bundet til
hestens hale; hun optrær altsaa her som dødsdæmon, som slæper de
døde til helvete.

Vor hedenske gudetro kjender ogsaa en kvindelig fører for død-
ningefærden; det heter nemlig om Frøia, at hun deler de døde med
Odin, og i et Eddadigt skildres det, hvorledes hun rider sit natlige ridt,
sin dødningefærd, hen over jorden og til Valhal. I Hardanger bærer
ogsaa reiens fører navnet yFruen" eller yFru Rei", som ikke kan være
nogen anden end Frøia. Det synes saaledes at være dødsgudindens rolle
Gudrun har overtat i oskoreien.

Naar man indlemmet en av sine stolteste helter i denne færd, maatte
det ske med en begrundelse; og denne finder vii en telemarksk folke-
vise. Da Gudrun farer forbi med oskoreien og møter Sigurd, spør

hun ham:
Aa høyre du no, du Sigurd Svein,

hokken vil du av dessom gjera:
Anten høgaste mann i Aasgaardsrei
hell laagast i himlen vera?

Hvortil Sigurd svarer:
So rid eg med deg til Aasgaard idag,
um Grane meg orkar bera,
den høgaste mann i dette rei;
det er so vondt vesolmann vera.

Naar oskoreien undertiden kaldes for »Simo-ridt" og marekvastene
for »Simo-svipu", saa er det en helt anden forestillingskreds vi er kom-
met over i. For denne Simon kan ikke godt være nogen anden end den
fra Apostelhistorien bekjendte trollmand Simon Magus. I middelalderen
har legenden bemægtiget sig ham; og hans største trolldomskunst var
at han kunde fly gjennem luften paa en kappe. Hvor han drog hen,
fulgte St. Peter efter ham, og tilsist kom de til Rom. Her var Simon
netop i begrep med at fly til himmels, da han ved St. Peters bøn faldt
til jorden og stod ynkelig til skamme. At han efter denne formastelige
luftfart er sat i spissen for oskoreien og til straf maa fly gjennem luften
til dagenes ende, er ganske i middelaldersk aand.

Det fremgaar tydelig av gamle beretninger, at troen paa at osko-
reien tar folk eller hester med sig, har sin rot i mareridt. Det heter
saaledes at y hvis man møter den og ikke straks kaster sig ned paa jorden,
da maa deres sjæl avsted i hines følge, og legemet blir liggende. Naar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0326.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free