- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
329

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folketro - Minder om asatro og katolicisme

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Folketro 329

nem Urebø-uren. En lignende historie knytter sig til Skjærs-uren i Nor-
dalen pgd., Søndmør; men her er det St. Olav som brøyter vei og ut-
retter dette kjæmpeverk ved at ta miraklet til hjælp.

St. Olav fortsatte ikke bare guden Tors bedrifter, men maatte ogsaa
overta jutulens virksomhet i naturen. Jættegryter kaldtes saaledes St.
Olavs gryte. Et lignende sagn som det vi kjender om Hestman-øen og
Torghatten, er paa Søndmør knyttet til St. Olavs navn. Paa gaarden
Standal i Hjørundfjorden stod en 6 alen høi stenstøtte og længer oppe
i dalen ligger et fjeld hvori findes et gjennemgaaende hul. Dette skal
være dannet ved St. Olavs pileskud, og pilen för med slik kraft, at den
ikke alene boret sig gjennem fjeldet, men fløi helt ned til fjorden.

En hel del kilder gik under navn av St. Olavs-kilder, og den gamle
hedenske kildedyrkelse fik herved en kristelig etikett. Legenden fortalte
at helgenen engang var kommet der forbi og var tørst og bad Gud
om drikke; og saa sprang denne kilde frem, og dens vand smakte like-
som vin smaker i vor tid.

I middelalderen var det gjængs tro at kilder skyldte hellige mænd
sin oprindelse. Om kong Øistein Haraldsøn som blev dræpt i Bohuslen
1157 heter det at han blev anset for hellig. Der hvor han blev hugget
og hans blod kom paa jorden, sprang op en brønd, men en anden
under bakken der hvor hans lik blev sat natten over. Av begge disses
vand tykkes mænd at ha faat helsebot, sier Snorre. Disse kilder har like
til vor tid vedblit at være offerkilder, og den ene heter fremdeles St.
Østens kilde.

I Bykle i Sætesdal findes Hellig Lidvords kilde. Han var en from
mand som hver søndag gik den lange vei til Valle kirke frem og til-
bake paa fastende hjerte. Først naar han var kommet hjem igjen, var
han at formaa til at ta mat og drikke til sig. Engang paa hjemveien fra
kirken blev han overvældet av mathet. Gud give jeg hadde noget at
drikke!" sukket han; saa faldt han i en slummer. Da han vaaknet var
det av den haarde klippe fremvældet en kilde med det reneste og kla-
reste vand, hvormed han kunde slukke sin tørst.

Naar de hellige kilder er blit knyttet til helgener, og det blev reist
de saakaldte lovekirker i nærheten av dem, saa har dette sikkert ogsaa
hos os gaat for sig paa samme vis som den frankiske historieskriver
Gregor av Tours fortæller om hos nogen frankiske bønder. De hadde
hittil ofret til et fjeldvand og feiret her en fest i tre dager; men da reiste
en prest en kirke for St. Hilarius ved stranden og nedla relikvier i den,
idet han talte saaledes til dem: »Mine barn, tilbed ikke denne gud; det
bor ingen guddom i vandet. Fordærv ikke eders sjæler ved disse heden-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0347.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free