- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
331

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folketro - Minder om asatro og katolicisme

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Folketro 331

Længe efter at den protestantiske kirke var indført vedblev bøn-
dene at holde paa katolske skikker og at dyrke sine gamle venner hel-
genene. De første prester efter reformasjonen søkte i sin nidkjærhet at
utrydde al papistisk overtro og førte en hissig kamp mot helgendyr-
kelsen. Om den første protestantiske prest i Hallingdal, hr. Erik, fortæl-
ler sagnet, at han kastet to helgenbilleder, som bøndene i Flaa tilbad
med megen andagt, i elven, idet han bebreidet sine sognebørn deres
forfængelige tro paa disse avguder. Kvindene tok sig især nær av hel-
genenes vanskjæbne og ropte graatende: »Du har tat vore guder bort!" —
Den nidkjære Undals-prest Peder Claussøn førte likeledes en utryddel-
seskrig mot helgenbilledene og kastet dem i Undalselven. En bonde
som netop var ute og fisket paa fjorden, blev meget forbauset over at
se sin avgud komme flytende paa vandet. Han tok billedet op og bragte
det i stilhet hjem, hvor han beholdt det hemmelig hos sig og ydet det
tilbedelse i lang tid, før presten fik det at vite og straffet ham for det.

Endnu i forrige aarh. fandtes i Valdres et helgenbillede, om hvil-
ket overleveringen visste at fortælle hvorledes det blev dyrket. , Paa en
gaard som het Øvre Hamre er der en stor haug som de gamle har
fortalt var til at sætte et yavgudsbillede" paa, som de kaldte St. Andreas.
Haugen var førend den blev utgravd trillende rund og noksaa høi, og
rundt omkring den var det likesom en bænk av jord. Naar de skulde
be til yavguden", saa bar de den op paa haugen og reiste den midt
oppe paa den; og de som bad stod rundt omkring og faldt paa knæ
nedpaa jordbænken, saaledes at de hadde øinene sine paa avguden,
fortæller A. E. Vang som selv hadde set billedet.

Om et andet av de saakaldte yavgudsbilleder" kan det ogsaa med
visshet sies, at det har været et helgenbillede fra middelalderen. Det er
det billede av den islandske helgen St. Gudmund som fandtes paa Flate-
land, Vraadal i Telemark, som en bonde opbevarte i koven og dyrket; i
1720 blev det slaat i stykker av presten Otto Staud. — Det samme har
vistnok ogsaa øgjældt den »Torbjørn" som omkr. 1780 fandtes paa
samme gaard. Det skildres som en blok med menneskehode med istøpte
øiner av tin og flat paa hodet, saa en skaal kunde staa paa det. Det
heter at hver lørdag blev det toet som en stor helligdom og hensat i
høgsætet og ved julegilde traktert med øl. Den samme nidkjære prest
vilde ogsaa ødelægge dette; men bonden satte sig imot det, da han paastod
at det ikke blev drevet noget avguderi med det, men at det blev brukt ved
julegjestebud for spøk at sætte ølskaalen paa. Hvem denne » Torbjørn"
kan ha været er uvisst; men det kunde ligge nær at tro at det har forestillet
en anden islandsk helgen Torlak, og at navnet er blit forvansket.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0349.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free