- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
334

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folketro - Minder om asatro og katolicisme

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

334 Folketro

som har været kjendt i Trondhjemsbygdene, og hvis mindedag var 23.
december. Denne dag er endnu vel kjendt her under navn av ,Sjurs-
messedagen". Om dette muligens har været den erkebiskop Sigurd som
fuldførte domkirken, lar sig ikke avgjøre.

Av de katolske kirkelige fester holdt kjørmessen (av kirkjumessa) Sig
endnu en tid efter reformasjonen. Det var i middelalderen en messe som
blev holdt i hver kirke paa dens indvielsesdag. De første protestantiske
bisper motarbeidet den, da den var ledsaket av mange utskeielser. Biskop
Jens Nilssøn i Oslo forbød saaledes i 1595 almuen i Flesberg og Laardal
i Telemark at holde kjørmesse. Biskop Nils Glostrup meddeler i 1618 at
man i Tuddal holdt kjørmesse med drukkenskap, slagsmaal og anden
utilbørlighet. Samme aar formante han almuen i Hiterdal at avstaa fra
den, »hvorav foraarsakes alt det som uret er". Siden hører man ikke
mere til den.

En række av middelalderens talrike festdager var blit avskaffet ved
reformasjonen, likesom nonshelgen foran de store helligdager; disse ved-
blev dog endnu længe at bestaa som ,romhelgedagér", da man skulde
avholde sig fra alt arbeide. Et hvert brud herpaa blev fremdeles anset
for en stor synd. Det fortælles saaledes om en valdris som en kveld
malte paa kvernen. Det blev forsent at komme hjem, og han la sig i
et litet uthus. Best som han laa om natten hørte han nogen tale utenfor;
og ret som det var hørte han kvernen begyndte at gaa. Da han saa ut
fik han se to gamle kjærringer; og da han spurte hvad de malte paa,
sa de at han fik se op i teinen. Han syntes det saa ut som blod. De
sa det var alle de synder han hadde begaat ved at male sent om lørdags-
kveldene og alle romhelgedagene.

En rest av helligholdelsen av fredagen, som var fastedag og da
man mindtes Kristi lidelse og død, holdt sig endnu i beg. av 19. aarh. paa
Søndmør; her pleide man om fredagen samle sig omkring Helgestenen paa
Brekke i Ørsten for at forrette sin andagt og fremsa fredagsbønnen:

»I daje æ dæ fredaj; Gud naate okke, mir hæve inkje fasta, so mir
maa. I morgju æ dæ laurdaje; daa høirast klokku fyr himmerikin slaa.
I aavermorgju æ dæ søndaj; Gud gji, mir hanar mutta upnaa! Da kjøme
Gull-Var-Arrar (Gud Vor Herre) mæ gull-kaapine sina. Han seje te møj
Maria: » Kveim æ, so stænde framfyre signade kneaa dina?" Da svara
møj Maria: »Dæ æ sig signade saanin min: Nægla gjønaa haand aa
nægla gjønaa fot aa nægla gjønaa hjarterot.”

Aa sæl æ dein, so fredajevæssin læsi kan tri regje fredajn, før han
fæ se mat; dæ reinni synda ta sæline likso hagla ta himmila. Guds or

aa amen!"

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0352.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free