- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
364

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Eventyrfortælling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

364 Eventyrfortælling

natten tændte hun lyset, og hun fik da se den deiligste prins en kunde
se for sine øine, og da hun vilde kysse ham, dryppet hun tre hete draa-
per talg paa skjorten hans, saa han vaaknet. yNu har du gjort os ulykke-
lige begge to," sa han; »hadde du bare holdt aaret ut, hadde jeg været
frelst; for jeg har en stedmor, som har forhekset mig, saa jeg er hvit-
bjørn om dagen og menneske om natten; men nu er det forbi mellem
os; nu maa jeg reise fra dig til hende; hun bor paa et slot som ligger
østenfor sol og vestenfor maane, og der er en prinsesse med en næse
som er tre alen lang; hende skal jeg ha nu." Resten av eventyret for-
tæller saa hvorledes hun efter mange gjenvordigheter kommer til slottet
østenfor sol og vestenfor maane og blir gjenforenet med sin elskede.

Av de talrike former hvori dette eventyr foreligger rundt om i lan-
dene, er ingen saa bekjendt som det græsk-romerske om »Amor og
Psyke", saaledes som det er gjengit av den romerske forfatter Apuleius
i det 2. aarh. e. Kr. En konge hadde tre døtre, hvorav Psyke var den
yngste og vakreste. Amor blev grepet av heftig kjærlighet til hende mot
sin mors Venus’s vilje og lar hende av vestenvinden føre bort til en
ensom bolig, hvor han besøker hende hver nat uten at bli set av hende;
men før daggry forlater han hende. Han forbød hende paa det stren-
geste at se sig. Da hun længes efter sine slegtninger, fører vestenvinden
hendes søstre til hende, og disse indgir hende den tanke at det var et
troll som besøkte hende. Hun søker om natten at faa rede herpaa ved
at tænde lampen, men drypper herunder tre draaper olje paa Amors
skulder. Han forlater hende nu. Siden drar Psyke hvileløs omkring og
leter efter sin elskede, og kommer tilsidst til Venus’s tempel. Denne
paalægger hende at utføre flere vanskelige arbeider, som hun lykkelig
fuldfører ved Amors hjælp, idet han usynlig bistaar hende. Tilsist blir
hun hans brud og optas i gudenes kreds.

Alle hovedpunkter gjenfindes i begge former av eventyret; men hvor
forskjellig er ikke den sfære hvori de bevæger sig! Det græsk-romerske
fører os ind i den klassiske oldtids skjønhetsverden, hvor alt er fuldendt
form, og bringer os op i gudenes kreds. I folkeeventyret er det en
fattig pike som bortføres av en forhekset prins i bjørneskikkelse, og
hendes troskap og utholdende kjærlighet er det som skal redde ham
fra den fornedrende tilværelse. Men det kan ikke negtes at folkeeven-
tyret med sin dype menneskelighet og naturfølelse gjør et sterkere ind-
tryk paa den moderne læser end oldtidens abstrakte kunstform.

De fleste eventyr har saaledes gjennem umindelige tider vandret fra
folk til folk og hører oprindelig hjemme i menneskehetens barndom.
For at forstaa eventyrene maa man derfor stige ned til dette kulturstand-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0382.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free