Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Hem och barndomsår
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
55
Huru oklara begreppen hos de s. k. separatisterna voro och
huru lätt deras fantasi uppjagades, därpå må ett exempel
anföras. En bonde i Överluleå kom till komminister Edén och var
mycket bekymrad över »den här stasskörkan». Edén, som
var en troende man och ej så litet humoristisk, svarade: »Vad
har du med det att göra? Låt stassborna sköta om den saken.
Vi ha bara en landskyrka.» Det hade mannen aldrig tänkt på.
Nu var han lugn och glad över att han bodde på landet, där
man ingen »stasskörka» hade.
I de andliga rörelserna spelade även dopfrågan en
framstående roll. Mamma frågade ett par fattiga barn, som kommo
in och tiggde: »Vad är edra föräldrar?» Svaret blev: »Mamma
är baptist och pappa är separatist.» De som icke voro
baptister, voro lika hätska som baptister. Men det vände sig åt
ett oväntat håll. De ansågo, att dopformuläret i 1811 års
handbok var lagiskt och icke evangeliskt. De ville icke »ha
sina barn döpta till Moses utan till Kristus». Därför döpte de
dem själva efter gamla handboken. Länsman kom, tog
barnen, förde dem till prästen och lät döpa dem efter nya
formuläret. När de kommo hem, hade föräldrarna den
gammallutherska läran, att »det andra dopet driver det första ut». Och så
döpte de dem igen. D:r Grafström i Umeå berättade för mig,
att många i hans församling sålunda voro döpta tre gånger.
Han hade emellertid aldrig döpt om något barn, som var döpt
av fadern.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>