av Mikael Widéen, mikael.wideen@epsilon.telenordia.se
Isaac Grünewald föddes i Stockholm 1889 och dog i en flygkrasch utanför Oslo 1946. Fadern Bärnhard Grünewald var antikvitetshandlare och modern Sofia Loew hemmafru. Trots de fattiga förhållandena familjen levde under fick Grünewald studera vidare, först på Katarina läroverk och senare på Södra latin. Det var på Södra latin som Grünewalds målartalanger upptäcktes av hans teckningslärare. Grünewald hoppade av gymnasiet och började på Konstnärsförbundets skola 1905 och var kvar där till 1908. På vintern 1908 åkte Grünewald tillsammans med Einar Jolin till Frankrike och började på Matisses målarskola i Paris där han gick fram till 1910. 1909 gjordes en utställning i Hallins konsthandel i Stockholm av gruppen "De unga" med Grünewald som en av de dominerande konstnärerna i gruppen. Denna utställning betecknar expressionismens genombrott inom svensk konst. Grünewald bröt sig 1912 ur gruppen tillsammans med bl a sin fru Sigrud Hjerten och Nils Dardel och bildade gruppen "De åtta" och hade en uppmärksammade utställning på Salon Juel i Stockholm. Grünewald som i början av sin karriär ägnat sig åt stafflimåleri utvecklade med tiden en önskan att få uttrycka sig monumentalt. 1912 utlystes tävlingen om dekoreringen av Vigselrummet i Stockholms rådshus av Eva Bonniers donationsnämnd och Grünewald deltog med ett tävlingsbidrag. Tävlingen kom att bli känd som vigselrumsstriden. Grünewald vann ett pris med villkoret att hans tävlingsbidrag inte användes. Grünewalds önskan att få uttrycka sig monumentalt hade tillfälligt grusats. Han fick en ny chans 1919 när han på inrådan av August Brunius blev scenograf på Kungl. Teatern. Förutom måleriet och uppdraget som scenograf var Grünewald en flitig skribent och debattör. Han framstod som en radikal kulturpersonlighet som förfäktade de nya moderna idéerna. Grünewald arbetade också som bokillustratör och utsmyckade bl a Heidenstams "Vallfart och vandringsår". Under en tid arbetade han också på Rörstrand som porslinsmålare, samt gjorde också en film tillsammans med sin fru Sigrid Hjerén vilken skapade viss uppståndelse. Filmen hette "Är dansen på förfall - ett kinematografiskt svar" och visade modedansen One-step vilket fick censurmyndigheterna att rycka ut. Filmen barnförbjöds eftersom man ville undvika "ungdomens upphetsning". Under 1930-talet fick Grünewald sitt publika genombrott och blev t.f. professor på Konstakademin 1932 efter att tidigare varit ledamot från 1926. 1938-1942 var Grünewald professor på samma ställe och 1942 startade han också en konstskola i Stockholm.
Plafondmålningen i Stockholms konserthus lilla sal 1926
Fondväggen i Tändstickspalatsets sessionssal 1928
Find other Nordic Authors named Grünewald,
others born in 1889
or deceased in 1946.
Look for more information in
Det Kgl. Bibliotek,
Google (search,
book search),
Hathi Trust,
Internet Archive,
Kansalliskirjasto (catalog,
digi,
metadata),
Kungl. biblioteket (Libris,
tidningar),
Nasjonalbiblioteket (aviser,
bøker,
Oria,
tidsskrifter),
Project Gutenberg,
Yahoo.