Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Siena i Italien - En spinnrock och ett namn. Sann händelse tecknad af Onkel Adam
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
1339 ville man förlänga den södra flygeln, men efter
den stora pesten år 1348 inställdes dessa arbeten,
och man inskränkte sig till fullbordandet af den
gamla katedralen, som till sitt yttre fulländades
under 15:de århundradet.
Öfver ingångsporten ser man bilden af stadens
skyddshelgon, den heliga jungfrun, på blå emaljerad
botten och omgifven af gyllene strålar. Den, som
betraktar denna dom och inträder i dess vidsträckta
rum, han kan icke undgå den tanken, att denna katedral
är en af de skönaste i verlden. Arkitekturen är på
samma gång storartad och elegant, men man känner
sig öfverväldigad af de nästan allt för talrika
konstverken. Målningar, statyer, bronsfigurer och
träbilder taga uppmärksamheten i anspråk i särskilta
riktningar och tillåta ej till en början något lugnt
totalintryck uppkomma. Men hos denna kyrka är allt
ända ned till golfvet ett konstens underverk. Blott
här ser man de herrliga marmormosaiker, hvilka
Cicognara ställer bredvid de skönaste, som vi känna
från grekernas och romarnes tider. Detta mosaikgolf
påbörjades år 1369, och man har efter teckningar
efter förträffliga konstnärer fortsatt arbetet derå
ända in i 16:de århundradet. Domenico Beccafumi,
Mecherino kallad, fullkomnade den gamla metoden,
tecknade kartongerna från år 1517 till 1547 och
ledde arbetena vid dessa
marmormosaiker, hvilka äro verkliga målningar. De
ligga kring högaltaret och under kupolen. I öfra
delen af skeppet står Madonna del Voto’s kapell, som
uppbyggdes af Alexander VII, född i Siena. Synnerligen
förträffliga äro skulpturerna i
det nya koret bakom hufvudaltaret, till hvilka Sodomas
måg Eiccio år 1567 uppgjorde teckningarne; de till
hufvudaltaret äro utförda år 1532 af Baldassare
Peruzzi, och det af brons bestående tabernaklet,
vägande 15 centner, är gjutet af Lorenzo di Pietro,
som bar tillnamnet il Vecchietta.
Vid åsynen af dessa konstens under och i den
egendomliga belysningen vinner man en på samma
gång glad och lugn stämning. Man tänker ej på
blodsutgjutelser eller slagtningar, förr än man
varseblifver tvenne höga maststänger, hvilka stå
lutade mot de pelare, som uppbära . kupolen. Dessa
stänger prålade en gång på de florentinska Guelfernas
carroccio, som de,gibellinska sieneserna fråntogo dem
i en blodig drabbning på fältet vid Monte Aperti. I
denna drabbning, som hölls år 1260, föllo icke mindre
än 15,000 krigare. Sieneserna hade på sin fanvagn
en Christusbild, hvilken, såsom de trodde, kämpade
till deras förmån!
Katedralens predikstol är utförd af Niccolo Pisano, en
utmärkt träsnidare, efter hvilken i Siena bildades en
skola, som i början af 14:de århundradet täflade med
den florentinska. Bland de särskilta arbetena utmärker
sig i synnerhet en korsfästelse, och figurerna å
pelarkapitälerna har man med rätta betecknat såsom
»under af skönhet».
Den nu varande påfven Pius IX har låtit ur
bibliotekssalen aflägsna gracernas berömda grupp,
eller rättare man har på hans anhållan uppställt den
i de sköna konsternas galleri. (Forts.)
Kapellet på Piazza del Campo.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>