- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
268

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens blomstringstid - Roman breton och dess förberedelser - Romans bretons

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sin farbroders hustru, farbrodern får på bröllopsaftonen en
trolldryck, som hindrar honom att fullborda sitt äktenskap
med hjältinnan Fenice, genom en annan trolldryck försänkes
hon i en dvala, anses död och begraves, bortrövas av Cligès,
lever en tid tillsammans med älskaren i en underbar
trädgård — ungefär som i Tristan — flyr ånyo och blir
slutligen efter farbroderns död lyckligt förenad med Cligès.

Chréstiens märkligaste roman var dock Perceval, som blev
hans sista och som han aldrig hann avsluta. Innehållet
utgöres av en egendomlig sammanvävnad av en folksaga
och en legend. Dikten börjar med ett välbekant motiv.
Perceval uppfostras av sin moder i skogen, obekant med
alla ridderliga idrotter, men träffar ett par riddare, och
genast vaknar det slumrande anlaget hos honom. Trots
moderns böner drager han ut på äventyr och kommer
slutligen till ett underbart slott. Härskaren där är “le roi
pêcheur“, som lider av ett ständigt blödande sår. Men
Perceval frågar ej efter anledningen, begär ej heller få veta
något om en lans och en skål, som föras förbi honom, utan
drager sina färde utan att spörja, och upplever åtskilliga
märkvärdiga äventyr. Därmed slutar Chréstiens dikt. I
fortsättningen får Perceval veta, att lansen är den, med vilken
Kristi sida genomborrades, skålen den heliga Graal eller
den skål, i vilken Joseph av Arimathia uppsamlade den
korsfäste Kristi blod, och att konungen, dessa relikers
vaktare, blott kunde bliva helbrägda, när en ung riddare sporde
honom om dessa hemligheter.

Diktens oavslutade skick och dess dunkla mystik lockade
helt naturligt andra skalder att fortsätta. En mängd dylika
fortsättningar finnas. Det var i den viktigaste av dessa, av
Robert de Boron, som Graal identifierades med Joseph av
Arimathias skål. Perceval kommer efter många äventyr
tillbaka till det underbara slottet, framställer den viktiga frågan,
le roi pêcheur blir nu helbrägda, men dör kort därefter och
Perceval blir då den helige Graals vårdare, men drager sig
tillbaka till en skog att såsom eremit vakta den kostbara
reliken. Efter hans död upptages den till himmelen.

Utom av Chréstien skrevos även av andra en mängd
romans bretons både på vers och på prosa, vilka vid
1200-talets mitt sammanfördes till stora samlingar om det runda
bordets alla riddare. Men dessa yngre romans bretons, på

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0286.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free