- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 6. Romantiken /
68

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tysklands litteratur - Sturm und Drang - Goethe före Weimartiden - Clavigo - Stella och sångspelen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

68 CLAVIGO SÅSOM DRAMA
Miss Sara Sampson, ända igenom är ett “Rührstück“, är
Clavigo det blott i sista akten. Och från den kriminal-
karaktär alla andra borgerliga tragedier hade, utom Miss
Sara Sampson, är Goethes sorgespel fullkomligt fritt. Att
upplösningen beror på en slump — därpå att Clavigo händelse-
vis möter likföljet — har ansetts såsom ett estetiskt fel.
Men denna upplösning är i varje fall bättre än i Miss Sara
Sampson och Emilia Galotti.
För den tyska estetiska kritiken i våra dagar har således
Clavigo stått sig vida bättre än Götz. Och dock kan man
förstå, att samtiden dömde annorlunda. Götz hade dock
hos sig något av revolutionens fanfar, och denna saknas i
Clavigo, som i kompositionen är mera korrekt och oklanderlig,
men utan farten i förstlingsstycket. Clavigo kunde möjligen
en annan hava skrivit. Men knappast Götz. Personerna
äro kyligare, utan entusiasmen i programdramat. Götz kan
dock fortfarande göra oss varma om hjärtat, men ehuru
Clavigo skrevs samtidigt med Werther, har det föga av
Sturm und Drang i sig. Det, som griper oss i detta stycke,
är knappt Clavigos egen historia, ty denna har Goethe icke
kunnat fylla med det liv, som pulserar i Götz och Werther,
hjälten har intet av Werthers översvallande idealism, intet
av Götz’ patos, och åtminstone för mig ligger intresset vid
den inblick, dramat ger oss i Goethes eget själsliv. Ty
Clavigo har dock till hälften karaktären av en “Confes-
sion“. Erånser man detta starkt subjektiva, personliga in-
slag i dramat, har det, som sagt, tagit föga färg av Sturm
und Drangs idéer och utgör snarare det första vittnesbördet
om, att dess program egentligen icke passade för Goethe.
Carlos och Clavigo skulle väl ännu länge kämpa mot var-
andra i Goethes själ, och i Tasso och Antonio skola vi åter
möta detta par. Men till sist skulle dock världsvishetens
representant segra över lidelsens.
STELLA OCH SÅNGSPELEN
Att dessa år för Goethe voro en sökandets tid, under
vilken han slets mellan olika litterära smakriktningar, fram-
går av hans sångspel, hans “Possen“, hans skådespelsutkast
och det utförda dramat Stella. Även dessa arbeten hava

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 19:08:56 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/6/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free