- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 6. Romantiken /
100

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tysklands litteratur - Sturm und Drang - Goethes ungdomskrets - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

100 stürm und drang
allmänna tidslynnet träder därför mera i bakgrunden. Hos
de andra är det motsatsen, och litteraturhistoriskt sett var
det därför kanske rätt, att hela rörelsen fick sitt namn
efter Klingers undermåliga skådespel Sturm und Drang, ej
efter Götz eller Werther.
Detta nya släkte, som framträdde med 1770-talets bör-
jan, hade till en väsentlig del sina förutsättningar inom den
engelska förromantiken, och det var impulserna därifrån,
som nu kommo att omsättas i en nationellt tysk form. Sär-
skilt var det Young, Percy, Gray och Ossian, som grepo
sinnena, och i Shakspere hade man fått det stora mönstret,
den originelle, regellose naturskalden, den mest fullödige
representanten för den nya snilletypen. Uppfattningen skilde
sig mindre från den franska klassicitetens än man till en
början kan tycka. För båda var Shakspere en “litteratu-
rens skogsmänniska“, och skillnaden låg egentligen däri, att
i det ena fallet innebar detta ett klander, i det andra ett be-
röm. Man fäste sig vid regellösheten, vid Shaksperes för-
måga av ett starkt patos, men ingendera av de båda rikt-
ningarna hade sinne för det ädelt humana hos den store
skalden, ej heller för hans humor, och hans komedier senterade
man nästan alls icke — det så gott som enda undantaget
är betecknande nog Love’s Labours Lost. Huvudsaken
för Sturm und Drangsläktet var den starka känslan, origi-
naliteten, ursprungligheten, och det var därför som Young
och Ossian jämte Shakspere blevo tidens älsklingsförfattare.
Men lika starkt som Shakspere inverkade Rousseau, och
det var i Tyskland, som han fann sina mest hänförda
apostlar såväl för det naturevangelium, han förkunnat, som
ock — om än i mindre mån — för sin politiska radika-
lism. Av den föregående tyska litteraturen var det egent-
ligen blott Klopstock, som till en början hade någon bety-
delse för Sturm und Drang. Men i väsentliga punkter
hade det nya släktet gått honom förbi. Klopstock hade
varit ortodox pietist. De nya voro snarare fritänkare, ehuru
av savoyardprästens läggning, och det religiösa inslaget hos
dem var ej vidare starkt. Ty även här hade de en böjelse
att vara revolutionära, om än med ett mycket dimmigt och
oredigt program. Klopstock hade vidare både i sitt liv och
i sin diktning varit en strängt moralisk personlighet. Denna
moraliska känsla yttrar sig hos de unga blott såsom en då

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 19:08:56 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/6/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free