- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 6. Romantiken /
146

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tysklands litteratur - Sturm und Drang - Schiller - Fiesco och Kabale und Liebe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

146 FIESCO
barn med Schiller — således vid denna tid en helt ung
man — tillhörde i motsats till de andra skådespelarna en
god familj samt var även litterärt bildad och försåg den
tyska scenen under en längre tid med en följd av sentimen-
tala borgerliga stycken i stil med Miss Sara Sampson. Även
Dalberg, som utövade den högsta konstnärliga ledningen,
var en för denna tid fint bildad man med särskild smak för
den engelska repertoaren. Flera av Shaksperes stycken
blevo i hans bearbetningar uppförda på teatern, ehuru visser-
ligen i bearbetningar, som visa den tidens besynnerliga upp-
fattning av ett Shaksperedrama; till en roll i ett drama
fogade Dalberg nämligen långa partier ur en roll i ett annat
drama, så att det hela — såsom man sagt —- förvandlades
till ett slags italienska koloraturarier. Någon vän av Sturm
und Drangdramatiken var varken han eller Iffland, och över
huvud hade denna under 1780-talet icke lyckats bemäktiga
sig den tyska scenen, utan mera varit ett läsedrama. Den
förste, som här verkligen lyckades slå igenom, var Schiller
med Die Räuber, som uppfördes i januari 1782 och hade
en stormande framgång; Iffland spelade då Franz Moor.
När Schiller kom till Mannheim hade han ett annat drama
nästan färdigt, nämligen Fiesco, och hans förhoppning, både
ekonomiskt och litterärt, var att få detta antaget till spel-
ning. Men Fiesco blev snarare hans sorgebarn. Omedel-
bart efter sin ankomst till Mannheim läste han upp stycket
för det utskott av skådespelare, som skulle bedöma det. Men
-det mottogs med en avgjord kyla, och Dalberg meddelade
honom kort därefter i brev, att det ej lämpade sig för scenen.
Schiller vände sig då till en förläggare för att åtminstone
få det tryckt, och detta lyckades, men honoraret blev mycket
klent, en louisdor per ark, ungefär elva ark. Men på våren
1783 kom dramat verkligen ut, och underhandlingarna med
■Dalberg upptogos åter. Då Schiller bekvämade sig att giva
stycket en helt annan avslutning, i vilken Fiesco ej mördas,
utan ädelmodigt avstår från hertigkronan, blev det antaget
och uppfördes i januari 1784, men mottogs mycket kyligt
av publiken. En andra representation slog bättre ut, men
redan efter den tredje måste stycket avföras från repertoaren,
under det att Die Räuber fortfarande gick.
Bättre lycka hade han med sitt tredje ungdomsdrama,
Kabale und Liebe eller, såsom det ursprungligen hette, Louise

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 19:08:56 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/6/0172.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free