- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 6. Romantiken /
284

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tysklands litteratur - Nyromantiken - Filosoferna - Fichte

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 8 4 FICHTES ETIK
ordningen blir för honom ej stabil, ej en gång för alla
grundad av ett absolut väsen, utan är själva utvecklingen,
aldrig ett vara, utan ständigt ett bliva. Det oändliga ligger
just i denna eviga strävan mot ett mål, som aldrig kan
nås. Kunde det förverkligas, vore det ej oändligt. Jagets
uppgift blir att ständigt bryta ned de skrankor, som icke-
jaget uppreser mot dess verksamhet, och den enskilde indi-
viden blir enligt denna uppfattning av betydelse blott för
det hela, blott ett medel, genom vilket denna individ kan
verka för hela släktet i dess strävan mot det oändliga målet.
I viss mån måste individualiteten rent av tillintetgöras till
fromma för mänsklighetens eviga uppgift.
Fichtes etik är således, som man ser, en vidare utveck-
ling av Kants, men ännu starkare än hos denne träder här
det praktiska förnuftet i förgrunden. Allt blir vilja, en
aldrig tröttnande kamp för ett högt sedligt mål. Det är till
denna tanke hans Reden an die deutsche Nation anknyter,
och dessa tal bilda en vändpunkt i det tyska nationalmed-
vetandets historia. Såsom vi förut sett hade en patriotisk
strömning gjort sig gällande redan på 1700-talet, till en
del i motsättning mot upplysningens kosmopolitism. Men
hos Klopstock, där den först med mera kraft gör sig gäl-
lande, har den en övervägande antikvarisk, nästan pueril
karaktär. Djupare hade Lessing fattat saken, och han hade
verkligen lyckats få fram det nationellt tyska såsom en
ideell motsats till det av tiden förgudade franska väsendet.
På samma ståndpunkt stod den unge Groethe i sitt först-
lingsdrama. Men för ingendera hade patriotismen blivit
den stora drivkraften i individens liv. Till denna punkt
nådde man först med Fichte.
I sina äldre skrifter är han en god kosmopolit, vars
fädernesland är hela världen. Ännu i Grundzüge des gegen-
wärtigen Zeitalters, som trycktes 1806, kunde han skriva:
“Vilket är då den sant bildade kristne européens fädernes-
land? I allmänhet är det Europa, men mera inskränkt den
stat i Europa, som under den ifrågavarande tiden står på
höjden av kultur. Varje stat, som begår missgrepp, måste
visserligen med tiden gå under och därmed upphöra att stå
på höjden av kultur. Men just därför att den går under
och måste gå under, komma andra upp och bland dessa en,
som når till samma höjd, på vilken den förra stod. Må de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 19:08:56 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/6/0310.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free