- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 6. Romantiken /
291

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tysklands litteratur - Nyromantiken - Filosoferna - Schelling - Schleiermacher

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SCHELLINGS SISTA TID 291
sker först i totaliteten av alla enskilda företeelser d. v. s.
i själva universum, fattat såsom ett absolut konstverk. Detta
universum är den fullkomliga organismen, varken ande eller
natur, varken ideal eller real, utan den totala identiteten
eller indifferensen.
Under inflytande från Platon och Böhme utvecklade han
sedermera denna identitetsfilosofi i allt mer och mer religiös
och mystisk riktning. “Potenserna“ blevo “idéer“, och det
absoluta kallas Gud. Därmed inträdde Schelling i det fjärde
utvecklingsskedet, “frihetslärans“ (1804 —1813), då han för-
vandlades till teosof. Idéerna hava nu fått sin självstän-
dighet genom ett “avfall“ från Gud. Möjligheten är ett myste-
rium, men ej dess mindre ett faktum, och nu tolkas de
filosofiska satserna i tydlig parallellism med de kristna tros-
lärorna. Och på så sätt slutade Schelling med att under
det femte och sista stadiet, “den positiva filosofiens“, bliva
en allierad med ortodoxien i dess kamp mot den hegelska
vänstern. Liksom de andra nyromantikerna ändade också
Schelling sin filosofiska odyssé såsom ren reaktionär.
SCHLEIERMACHER
Både Fichte och Schelling torde numera blott tillhöra filo-
sofiens historia. Men en tänkare, som fortfarande äger be-
tydelse för vår tid, är Schleiermacher, och i hans person-
lighet framträder den tyska nyromantiken i dess mest till-
talande gestalt. Om känslan för det oändliga och det eviga
är det väsentliga i denna rörelse, är Schleiermacher dess
ädlaste representant.
Friedrich Daniel Ernst Schleiermacher föddes 1768 i
Breslau och erhöll sin första uppfostran i en herrnhutisk
undervisningsanstalt. Detta är av en viss vikt, ty det reli-
giösa inslaget i nyromantiken, både hos honom och hos
Novalis, stammar tydligen från denna sektrörelse. Hos
Schleiermacher fanns alltid något kvar av herrnhutism. Han
höjde sig väl ganska snart över dess trånga religiösa syn-
vidd. Men han bibehöll fortfarande dess i det hela glada
religiositet, något av dess känslosamhet och dess likgiltighet
för dogmer och bekännelser. Från det herrnhutiska semi-
nariet övergick han 1787 till universitetet i Halle, varefter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 19:08:56 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/6/0317.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free