- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
101

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Andra artikeln. Om rättfärdiggörelsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SYNDERNAS FÖRLÅTELSE ERHÅLLES GENOM TRON PÅ KRISTUS. 101

auktoritet, men härom la vi vidare tala längre fram vid
frågan om boten.

För det fjärde är syndernas förlåtelse något, som är
utlof-vadt för Kristi skull, oeh därför kan den icke mottagas annat
än genom tron allena, ty ett löfte kan icke mottagas annat än
allenast genom tro. Så heter det i Rom. 4: 16: Därför är det
af tron, för att det skall vara af nåd, på det att löftet må stå
fast, såsom ville aposteln säga: om saken berodde på våra
förtjänster, så vore löftet ovisst och till ingen nytta, emedan vi
aldrig skulle kunna vara säkra om, huruvida våra förtjänster
räckte till. Detta torde hvarje samvete med någon erfarenhet
lätt förstå. Därför säger Paulus i Gal. 3: 22: Men skriften har
inneslutit allt under synd, på det att löftet skulle genom tro
pä Jesus Kristus gifvas åt dem som tro. Här frånkännes oss
hvarje förtjänst, då ju alla sägas vara skyldiga och inneslutna
under synd, men därefter tillägges, att löftet, nämligen om
syndernas förlåtelse och rättfärdiggörelsen, är oss gifvet samt
ytterligare huru löftet kan mottagas, nämligen med tron. Detta
skäl, som är hämtadt af själfva löftets natur, är hos Paulus
det förnämsta samt upprepas ofta. Ingenting kan heller
uttänkas eller uppdiktas, hvarigenom detta Paulus’ bevis kunde
kullkastas. Därför må gudfruktiga människor icke låta sig
rubbas från öfvertygelsen att vi allenast genom tron få
syndernas förlåtelse för Kristi skull, ty häri äga de en viss och
fast tröst emot all ångest öfver sj^nden, emot den eviga döden
och helvetets alla portar.

Men då vi genom tron allena få syndernas förlåtelse och
den helige Ande, så rättfärdiggör tron allena, ty de som äro
försonade (med Gud) räknas såsom rättfärdiga och Guds barn
icke för sin egen renhets skull utan genom barmhärtighet för
Kristi skull, hvilken barmhärtighet de med tron mottaga,
hvarför också Skriften betygar, att vi genom tron räknas för
rättfärdiga (Rom. 3: 26). Yi vilja därför nu tillägga de
vittnesbörd, som klart uttala, att tron är själfva den rättfärdighet,
genom hvilken vi anses rättfärdiga inför Gud, icke emedan hon
i och för sig är ett förtjänstfullt verk, utan emedan hon mot-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free